20 December 2023

Διογένης ο Κυνικός :«Ψάχνω για έναν τίμιο άνθρωπο»

Κάποτε εμφανίστηκε μπροστά στον Αντισθένη ένας τραπεζίτης, παρακαλώντας τον να τον δεχθεί ως μαθητή του. Ο Αντισθένης, φυσικά, αρνήθηκε να διδάξει έναν τραπεζίτη. Ο τραπεζίτης επέμενε για πολύ καιρό. Ο Αντισθένης αποφάσισε να τον δεχθεί μόνον, όταν τον είδε να είναι ντυμένος με κουρέλια, να κοιμάται στο χώμα και στις λάσπες, και να περιπλανιέται ζητιανεύοντας μαζί με άλλους ζητιάνους. Τον πλησίασε, εκείνος ζητιάνεψε λίγη αρετή, κι ο Αντισθένης τον δέχθηκε. Ο ζητιάνος είχε το όνομα Διογένης.

Ο Διογένης, πριν γίνει Κυνικός φιλόσοφος ήταν τοκογλύφος κι έκανε τον παραχαράκτη. Από αυτό το κατάντημα και τον ξεπεσμό, ένοιωθε μίσος στους γύρω του και περιφρονούσε την κοινωνία και τους θεσμούς της. Ήταν με δυο λέξεις αρνητής και σαρκαστής των πάντων. Έλεγε, πως δεν ήθελε να είναι γιατρός της άρρωστης κοινωνίας, παρά ένας δαγκωνιάρης σκύλος. Ακόμα και το κύριo σύγγραμμά του το τιτλοφόρησε «Πάνθηρ».

Έμεινε γνωστός ως Διογένης ο Κυνικός.
Ο Διογένης (412-323 π.κ.ε.) ο Σινωπεύς, είχε παντού εχθρούς ή φίλους που διασκέδαζαν μαζί του εμπαίζοντάς τον, εξορίστηκε από την πατρίδα του, πουλήθηκε ως δούλος, κέρδισε την ελευθερία του, γνώρισε όλες τις πτυχές της ζωής αφού έγινε από τραπεζίτης μέχρι ζητιάνος και από φιλόσοφος μέχρι σκύλος (ζώντας σκυλίσια ζωή), στο τέλος κοιμόταν μέσα σε ένα μεγάλο πιθάρι. Δήλωνε ότι ήταν εναντίον του πολιτισμού, αφού «οι άνθρωποι είναι ζώα και τα ζώα δεν έχουν πολιτισμό, έχουν μόνο φυσικές ανάγκες, αλλά ας γίνουν τα ζώα πρώτα άνθρωποι κι έπειτα ας κάνουν και πολιτισμό, πράγμα δύσκολο, αφού μέχρι στιγμής δεν υπάρχει πουθενά, εκτός κι αν μιλάμε για χρήματα, για πόλεμο και για θεάματα».

Πολλοί γελούσαν μαζί του επειδή κοιμόταν στο πιθάρι του, κι εκείνος γελούσε μαζί τους επειδή δεν χωρούσαν στο πιθάρι γιατί ήταν χονδροί. «Η φιλοσοφία δεν έχει σπίτι», έλεγε, «γιατί είναι τόσο μεγάλη που δεν χωράει σε κανένα σπίτι και μπορεί να έχει σαν στέγη της μόνο τον ουρανό». Ήταν ο πρώτος που, μιλώντας για τον εαυτό του, χρησιμοποίησε τον όρο «Κοσμοπολίτης».

Ο Διογένης πήγε στο Κυνόσαργες και άκουσε τη διδασκαλία του Αντισθένη, δεν ακολούθησε όμως τον δάσκαλό του. Έχουμε μάλιστα μία μαρτυρία, που μας λέει, πως ο Διογένης έλεγε για τον Αντισθένη, πως είναι «μια τρομπέτα, που δεν άκουε τον εαυτό της» (Δίων Χρυσ., V, ΙΙΙ, 2) εννοώντας, πως ο δάσκαλός του άλλα δίδασκε και άλλα έκανε. Σαν ξεπεσμένος τοκογλύφος που ήταν, που δεν είχε πού την κεφαλήν κλίναι, δεν μπορούσε να μένει ευχαριστημένος με τα Αντισθενικά διδάγματα.

Ο Διογένης δεν είχε σπίτι, αρνιόταν οποιαδήποτε υποταγή στους νόμους και δεν αναγνώριζε καμία πατρίδα. Κάποιος είχε βάλει μια πινακίδα στην πόρτα του σπιτιού του που έγραφε «Μηδέν εισίτω κακόν» (κανένα κακό να μην εισέλθει στο σπίτι), κι όταν το είδε ο Διογένης του είπε «Ο ουν κύριος της οικίας που εισέλθη;» (Κι ο κύριος του σπιτιού από πού θα εισέλθει;).
Δεν άφηνε κανέναν ανόητο χωρίς να τον πειράξει. Έχοντας διαπιστώσει ότι ο άνθρωπος δεν είναι παρά ένα ζώο, ο Διογένης έκανε την ανάγκη του δημοσίως και έλεγε ότι απολύτως καμία σωματική ανάγκη δεν θα έπρεπε να θεωρείται ανήθικη ή πρόστυχη, αφού η φύση τη δημιουργεί.

Ο Διογένης, επίσης, αυνανιζόταν δημοσίως κατά προτίμηση στην αγορά. Ο Διογένης Λαέρτιος μας διηγείται ότι ο Διογένης ο Κυνικός κάποτε αυνανιζόταν στην αγορά κι όταν οι άλλοι τον κατέκριναν εκείνος είπε: «Είθε και την κοιλίαν ην παρατρίψαντα και μη πεινήν» (μακάρι να τρίβαμε έτσι και την κοιλιά μας και να μην πεινούσαμε ποτέ).
Μερικές φορές οι Αθηναίοι καλούσαν στα συμπόσια τον Διογένη για να γελάσουν, τον έβαζαν να κάθεται απόμερα σε μια γωνιά και του πετούσαν αποφάγια και κόκαλα σαν να ήταν σκύλος, και γι’ αυτό εκείνος έπειτα πήγαινε και τους κατουρούσε σαν σκύλος, ώσπου τελικά σταμάτησαν να τον καλούν.

Έλεγε ότι μπορούσε να κυβερνήσει εύκολα όχι μόνο οποιονδήποτε άνθρωπο αλλά και ένα έθνος ολόκληρο, αλλά δεν το έκανε γιατί δεν ήθελε σκοτούρες ή γιατί προτιμούσε να τεμπελιάζει.

Σε ένα από τα πολλά ταξίδια του τον έπιασαν οι πειρατές και τον πούλησαν για σκλάβο σε έναν πλούσιο Κορίνθιο, ο οποίος τον ρώτησε τι ήξερε να κάνει καλύτερα. Κι ο Διογένης αποκρίθηκε: «Να κυβερνώ τους ανθρώπους». Ο Κορίνθιος του εμπιστεύθηκε τα παιδιά του και έπειτα τον οίκο του και όλες του τις υποθέσεις. Τον αποκαλούσε «η μεγαλοφυία του σπιτιού μου».

Όταν ο Διογένης του είπε ότι ήταν εγωιστικό και ανήθικο να κρατά μια τόσο υπέρμετρη μεγαλοφυΐα μόνο για τον εαυτό του ενώ μπορούσε όλος ο κόσμος να ωφεληθεί από αυτήν, εκείνος του χάρισε την ελευθερία του.
Μια εποχή, ο Διογένης συνήθιζε να κυκλοφορεί μέρα-νύχτα κρατώντας ένα φανάρι, κι όταν τον ρωτούσαν γιατί το έκανε αυτό, έλεγε «ψάχνω για έναν τίμιο άνθρωπο», θεωρούσε ότι σχεδόν όλοι οι άνθρωποι δεν ήταν παρά όρθια ζώα κι ότι το πιο σπάνιο πράγμα στον κόσμο ήταν ένας αληθινά τίμιος άνθρωπος.

Έκανε συχνά τέτοια πράγματα, θα‘λεγε κανείς ότι ήταν κάτι σαν διδακτικό σώου, ίσως για να μεταδώσει κάτι με νόημα. Πολλές φορές όταν ο κόσμος έφευγε από ένα θέαμα που είχε τελειώσει, τότε πήγαινε αυτός να μπει στον χώρο του θεάματος, κι όταν τον ρωτούσαν γιατί το έκανε αυτό, έλεγε «επειδή δεν υπάρχει τίποτε να δω, αλλά εγώ, σε αντίθεση με εσάς, το γνωρίζω».

Μερικές φορές καθόταν και ζητιάνευε από τα αγάλματα των θεών, με μεγάλη επιμονή. Όταν τον ρωτούσαν γιατί έκανε αυτό το τρελό πράγμα, έλεγε ότι «εκπαιδευόταν στην αποτυχία».

Στην Αθήνα ο Διογένης έδωσε μια πολύ μεγάλη ώθηση στον Αστεϊσμό. Χρησιμοποιούσε το λογοπαίγνιο ως «Κύνας» (σκυλί) «δαγκώνοντας τους φίλους για να τους διορθώσει» Καθόταν και διάβαζε όλες εκείνες τις αναθηματικές επιγραφές που απόθεταν οι πιστοί στους ναούς γιατί είχαν σωθεί χάρη σε κάποιον θεό, και έλεγε κουνώντας το κεφάλι: «Κι όμως, θα ήταν πολύ περισσότερες αν και εκείνοι που δεν είχαν σωθεί, είχαν κάνει αφιερώσεις».
Κάποτε, όπως αναφέρει ο Διογένης Λαέρτιος, συναντώντας μια γυναίκα που προσκυνούσε καταγής με ευλάβεια μια ιερή εικόνα, ο Διογένης της είπε: «Πρόσεξε, γιατί με τόσους θεούς που κυκλοφορούν, μπορεί να υπάρχει και κάποιος από πίσω σου και να του δείχνεις τα πισινά σου»

Ο Αριστοτέλης που, μεταξύ άλλων, είχε για δάσκαλό του και τον Διογένη, παρότρυνε τον μαθητή του Αλέξανδρο τον Μακεδόνα να επισκεφθεί τον Κυνικό σοφό. Έτσι, κάποτε ο βασιλιάς Αλέξανδρος παρουσιάστηκε μπροστά στον Διογένη, ο οποίος ήταν ξαπλωμένος στο έδαφος και λιαζόταν ευχαριστημένος. Ο Αλέξανδρος τον ρώτησε τι θα ήθελε να του δώσει. Ο Διογένης του έδωσε τη θρυλική απάντηση: «Κάνε πιο πέρα γιατί μου κρύβεις τον ήλιο. Μη μου στερείς αυτό που δεν μπορείς να μου δώσεις.» Ο Αλέξανδρος είπε πως, αν δεν ήταν ο Αλέξανδρος, θα ήθελε να είναι ο Διογένης. Λέγεται ότι πέθαναν την ίδια μέρα, ο ένας βασιλιάς και φτωχός, ο άλλος ζητιάνος και πλούσιος.

Επίσης δεν αναγνώριζε τους κοινωνικούς και πολιτικούς θεσμούς, καθώς και τον θεσμό του γάμου. Τους αρχηγούς του δήμου τους αποκαλούσε «όχλου διακόνους». Πίστευε πως η πολιτεία δεν χρειάζεται, ούτε και η οικογένεια. Οι άνθρωποι, άντρες και γυναίκες, θα παντρεύονται, χωρίς να εξαναγκάζονται να ζουν κάτω από ορισμένες βιοτικές συνθήκες. Τα παιδιά που θα γεννιούνται από τους τέτοιους ελεύθερους γάμους, θα ανατρέφονται από το κοινό και δε θα ξέρουν ποιοι είναι οι γονείς τους. Έτσι θα πραγματοποιηθεί η αδελφοσύνη και η ισότητα (Διογ. Λαέρτ., VI, 80).

Ακόμα, δεν έδινε καμιά σημασία στην αντίθεση του δουλικού και ελεύθερου βίου. Μια που γι’ αυτόν η πολιτειακή οργάνωση ήταν ένας αντιφυσικός θεσμός, τη δουλεία δεν την αναγνώριζε ως νόμιμη κατάσταση, αφού μάλιστα αρνείτο και το θεσμό της ιδιοκτησίας. Φυσικά, έχοντας τέτοιες αντιλήψεις, ούτε για τη δουλειά ενδιαφέρονταν, ούτε δίδασκε τον μόχθο, όπως ο Αντισθένης.

Σε κάποιον που τον κατηγορούσε ότι πήγαινε και χωνόταν σε μέρη ακάθαρτα, ο Διογένης απάντησε: «Και ο ήλιος μπαίνει στα αποχωρητήρια αλλά δεν λερώνεται».

Αντισθένης: https://www.lecturesbureau.gr/1/antisthenes-wealth-and-poverty-are-not-in-the-house-but-in-the-human-soul-2279/

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Επιστήμονες εργάζονται σε αποσπώμενη καμπίνα αεροπλάνου για να σώσουν ζωές.

Επιστήμονες εργάζονται σε αποσπώμενη καμπίνα αεροπλάνου για να σώσουν ζωές.

Επιστήμονες εργάζονται σε αποσπώμενη καμπίνα αεροπλάνου για να σώσουν ζωές. 👉 Αποτελείται από μια αποσπώμενη καμπίνα που μπορεί να εκτιναχθεί ανά πάσα στιγμή -κατά τη διάρκεια της απογείωσης, στη μέση της πτήσης ή της προσγείωσης- επιτρέποντας στους επιβάτες να...

Στάθηκα στην ουρά για να πληρώσω αλλά το βλέμμα μου είχε καρφωθεί στο μικρό αγόρι που κοίταζε με λαχτάρα το κουτί με τα δημητριακά…

Στάθηκα στην ουρά για να πληρώσω αλλά το βλέμμα μου είχε καρφωθεί στο μικρό αγόρι που κοίταζε με λαχτάρα το κουτί με τα δημητριακά…

“Είχα πάει στο παντοπωλείο της γειτονιάς για να αγοράσω λίγες πατάτες και γάλα. Εκεί παρατήρησα ένα μικρό αγόρι, πολύ αδύνατο, με κουρελιασμένα ρούχα. Κοιτούσε επίμονα ένα κουτί με δημητριακά. Στάθηκα στην ουρά για να πληρώσω αλλά το βλέμμα μου είχε καρφωθεί στο μικρό...

Με 200.000 ευρώ έχετε την ευκαιρία να νικήσετε τον θάνατο – Η διαδικασία που ίσως σας επιτρέψει να επιστρέψετε στη ζωή

Με 200.000 ευρώ έχετε την ευκαιρία να νικήσετε τον θάνατο – Η διαδικασία που ίσως σας επιτρέψει να επιστρέψετε στη ζωή

Ο επικείμενος θάνατός μας μπορεί να είναι μια ανατριχιαστική προοπτική, αλλά για μια γερμανική νεοσύστατη εταιρεία, η ψυχρή αγκαλιά του θανάτου δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβόμαστε. Η Tomorrow Bio υπόσχεται στους πελάτες της την ευκαιρία να παγώσουν μετά τον θάνατο,...

Οι πυραμίδες της Αιγύπτου μπορεί να χτίστηκαν με μια απροσδόκητη βοήθεια

Οι πυραμίδες της Αιγύπτου μπορεί να χτίστηκαν με μια απροσδόκητη βοήθεια

Μια νέα μελέτη στοχεύει να απαντήσει στο αιώνιο ερώτημα για το πώς χτίστηκαν οι μεγάλες αιγυπτιακές πυραμίδες πριν από χιλιάδες χρόνια και τα ευρήματά της έδωσαν μια απροσδόκητη πιθανή απάντηση – το νερό. Αν και οι έρημοι είναι συνήθως γνωστό ότι δεν έχουν το υγρό...

Η ωριμότητα του ανθρώπου είναι να ξαναβρεί τη σοβαρότητα με την οποία έπαιζε όταν ήταν παιδί

Η ωριμότητα του ανθρώπου είναι να ξαναβρεί τη σοβαρότητα με την οποία έπαιζε όταν ήταν παιδί

Η ωριμότητα του ανθρώπου είναι να ξαναβρεί τη σοβαρότητα με την οποία έπαιζε όταν ήταν παιδί [Friedrich Nietzsche (ALLAN PERCY)]) Αυτό ήταν το θέμα που απασχολούσε σε μεγάλο βαθμό τον Νίτσε, ο οποίος δήλωνε ότι «σε κάθε αυθεντικό άνθρωπο υπάρχει ένα παιδί που θέλει να...

O φιλοσοφημένος άνθρωπος δεν έχει ανάγκη περιουσίας ή φίλων για να ευτυχήσει – Στίλπων ο Μεγαρεύς

O φιλοσοφημένος άνθρωπος δεν έχει ανάγκη περιουσίας ή φίλων για να ευτυχήσει – Στίλπων ο Μεγαρεύς

Στίλπων ο Μεγαρεύς (360 – 280 π.κ.χ) Δεν είναι ακριβώς γνωστή η χρονολογία γέννησης και θανάτου του, αναφέρεται πάντως ότι πέθανε σε βαθύ γήρας στη γενέτειρα του τα Μέγαρα. Όμως γνωρίζουμε ότι ο φιλόσοφος ήταν σύγχρονος του Δημήτριου του Πολιορκητή και του Πτολεμαίου...

Τίποτα δεν με  εκπλήσσει πια!!

Τίποτα δεν με εκπλήσσει πια!!

Τίποτα δεν με εκπλήσσει πια!! Περισσότερο θλίβομαι ακούγοντας την είδηση ότι 8 χρονο παιδί, τραυματίστηκε πολύ σοβαρά μετά απο καβγά που προέκυψε την ώρα του σχολικού διαλείμματος, τρέχοντας μαζί με άλλα παιδιά να βοηθήσουν φιλο τους κι αφού προηγήθηκε επεισόδιο...

Η απελπισμένη γενιά των απένταρων… Νευρικοί, θυμωμένοι, απελπισμένοι…

Η απελπισμένη γενιά των απένταρων… Νευρικοί, θυμωμένοι, απελπισμένοι…

Η απελπισμένη γενιά των απένταρων...Νευρικοί, θυμωμένοι, απελπισμένοι... Δυστυχώς αυτή είναι η γενιά που εμείς δημιουργήσαμε μέσα από την «προκατασκευασμένη» οικονομική κρίση, τον ψεύτικο Κορωνοιό, τα απανωτά λάθη αλλά και την μεγάλη μας απληστία! Φτιάξαμε μια γενιά...

Φέρνουν εξώδικα για παλιά οχήματα και  ρύπους για πλήρη καταστροφή του λαού!

Φέρνουν εξώδικα για παλιά οχήματα και ρύπους για πλήρη καταστροφή του λαού!

Προφανώς, η είδηση πρέπει να πέρασε στα ψιλά. Δεν την αντιλήφθηκαν πολλοί πολίτες ή δεν την κατάλαβαν. Διότι μιλάμε για «επαναστατικό» νομοσχέδιο το οποίο κατέθεσε στη Βουλή η Κυβέρνηση. Αν εγκριθεί από τη Βουλή και αν εφαρμοστεί, τύφλα να έχουν οι κάμερες τροχαίας,...

Δεν το σώζεις κύριε Βαφεάδη, το μέτρο είναι εγκληματικό όποτε κι αν εφαρμοσθεί!

Δεν το σώζεις κύριε Βαφεάδη, το μέτρο είναι εγκληματικό όποτε κι αν εφαρμοσθεί!

Σε διαρκή αναδίπλωση βρίσκεται τις τελευταίες μέρες ο υπουργός Μεταφορών αναφορικά με το περιβόητο θέμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας οχημάτων με συμβατικά καύσιμα και των κανονισμών για εξώδικα τα οποία έστειλε στη Βουλή. Πασχίζει να περιορίσει τη θύελλα αντιδράσεων...

Οι Δασοπυροσβέστες και οι πυροφύλακες είναι οι προστάτες των δασών μας

Οι Δασοπυροσβέστες και οι πυροφύλακες είναι οι προστάτες των δασών μας

Επισκεφτήκαμε τους εργαζομένους Δασοπυροσβέστες και Πυροφύλακες στον δασικό σταθμό Γιαλιάς στην περιοχή Πόλης Χρυσοχούς, μαζί με το οργανωτικό στέλεχος της Πασυεκ ΠΕΟ τον φίλο Neofytos Michael. Οι Δασοπυροσβέστες και οι πυροφύλακες είναι οι προστάτες των δασών μας και...

Μυϊκές θλάσεις: Αντιμετώπιση

Μυϊκές θλάσεις: Αντιμετώπιση

Οι Μυϊκές Θλάσεις είναι κακώσεις/τραυματισμοί των μυών κατά τη διάρκεια της άσκησης. Είναι η συχνότερη μορφή κάκωσης που συμβαίνει κατά τις αθλητικές δραστηριότητες. Τις περισσότερες φορές οι μυϊκές θλάσεις έχουν τη μορφή ενός απλού “τραβήγματος“, το οποίο περιορίζει...

Elis News

Follow us on Facebook


This will close in 30 seconds