ΙΕΡΟΤΗΣ
Μερικοί χώροι είναι ιεροί από μόνοι τους, όπως ο τάφος του αγίου Αββακούμ στο Φτερικούδι, όταν τον επισκεφτήκαμε δεν είχε εκεί κανένα κτίσμα και καμιά επέμβαση του ανθρώπου δεν τον αποϊέρωνε.
Η τάση των ανθρώπων να επεμβαίνουν στα ιερά προσκυνήματα και να κτίζουν μεγαλοπρεπείς ναούς και άλλα κτίσματα οφείλεται στη δική τους ματαιοδοξία και στην παποίθηση πως έτσι γίνονται αρεστοί στον άγιο και στον Θεό. Ο οποίος μας δίδαξε την ταπείνωση με τη γέννησή του σε στάβλο.
Οι εκκλησίες άλλες είναι λαμπρές και άλλες ταπεινές και φτωχικές. Η λαμπρότητα έχει τη δικαιολογία πως ο άνθρωπος πρέπει να κτίζει τα λαμπρότερα οικοδομήματα για τον Θεό, αφού αυτός είναι το ύψιστο και σεβαστότατο αλλά και ως λαμπρό φως πρέπει να μεταδίδει με τα κτίσματα κάτι στους πιστούς. Δεν είναι δυνατόν τα σπίτια μας να είναι λαμπρότερα των εκκλησιών μας.
Συμβαίνουν όμως και τα ανθρώπινα, με άπειρα στολίδια και λουλούδια να μετατρέπεται η εκκλησία σε φυτώριο, ή σε κατάστημα πώλησης κεντημάτων ή και να μετατρέπεται το ιερό σε σαλονάκι ή ο ίδιος ο ναός με φωτάκια χριστουγεννιάτικα ή άλλα των κέντρων διασκεδάσεως να μαρτυρεί το ανίερο των ανθρώπων και την παρεξηγημένη τους αισθητική.
Η λιτή μεγαλοπρέπεια διδάσκεται με τον σεβασμό στην παράδοση, γιατί το κάθε τι στην εκκλησία έχει την ιστορία του, και είναι συνδεδεμένο με τους ανθρώπους που το δώρισαν ή το χρησιμοποίησαν. Οι συνεχείς αλλαγές δεν είναι για την εκκλησία, που είναι τόπος παράδοσης και όχι τόπος επίδειξης της δραστηριότητας των διαφόρων ενδιαφερομένων.
Ο άγιος Αββακούμ στην ησυχία του μετέδιδε την ιερότητα του τόπου. Η επέμβαση του ανθρώπου και η μεγαλαυχεία του οδηγούν σε τρικυμίες, χωρίς η ίδια η ιερότητα να αλλοιώνεται ή να θίγεται. Αυτά είναι του Θεού. Οι επεμβάσεις του ανθρώπου θα παρέλθουν.
Στελιος Παπαντωνιου
Εκπαιδευτικος