Στο κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο 17:20 ο Χριστός τονίζει πως οι χριστιανοί αν έχουν πίστη σαν το μικρό σπόρο του σιναπιού και Του το ζητήσουν θα τους δώσει δύναμη και εξουσία να μετακινήσουν ακόμη και βουνό και αυτό θεωρείται μικρό θαύμα! («ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἐὰν ἔχητε πίστιν ὡς κόκκον σινάπεως, ἐρεῖτε τῷ ὄρει τούτῳ μετάβηθι ἐντεῦθεν ἐκεῖ, καὶ μεταβήσεται, καὶ οὐδὲν ἀδυνατήσει ὑμῖν».
Από αυτά τα λεγόμενα του Θεανθρώπου, είναι ξεκάθαρο ότι χρειάζεται πίστη, ταπείνωση και αγιότητα. Άρα το να βγαίνει από το άγιο Κουβούκλιο στον Πανάγιο Τάφο Φως στην πρώτη Ανάσταση, το Μεγάλο Σαββάτο, δεν είναι αδύνατον ή απίθανον, εάν φυσικά υπάρχουν οι πιο πάνω προϋποθέσεις, όπως αναφέρει και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
Γιατί λοιπόν όλη η συζήτηση για δήθεν «ψέμα» του Αγίου Φωτός;
Το Άγιο Φως είναι εις προτύπωση του Ακτίστου Φωτός, του θεϊκού Φωτός. Στο σύμβολο της Πίστεως είναι ξεκάθαρο ότι η ουσία του Θεού είναι φως. Απλά εμείς δεν γνωρίζουμε τι φως είναι. Λέει στο σύμβολο της Πίστεως: «Φως εκ Φωτός, Θεόν αληθινόν εκ Θεού αληθινού…».
Ως κατακτητής ο άνθρωπος που είναι, αν είχε γνώση τι είναι ο Θεός, θα προσπαθούσε να τον κατακτήσει και θα έπεφτε, όπως έπαθαν οι άγγελοι με αρχηγό τον εωσφόρο. Για προστασία μας λοιπόν δεν γνωρίζουμε τι είναι ο Θεός, αναφέρει ο Μέγας Βασίλειος.
Έξω από τον Πανάγιο Τάφο στην αριστερή πλευρά παρατηρούμε μια σχισμένη και μαυρισμένη κολώνα απ’ όπου το 1520 επί Τουρκοκρατίας Λατίνοι και Αρμένιοι δωροδόκησαν το Σουλτάνο Μουράτ και αυτός απαγόρευσε την είσοδο στον Πανάγιο Τάφο του Ελληνορθόδοξου Πατριάρχη Σωφρονίου για την Ακολουθία του Αγίου Φωτός. Στον Τάφο μπήκε ο Αρμένιος Πατριάρχης με σκοπό να πάρει αυτός το Άγιο Φως. Οι Ορθόδοξοι μαζί με τον Πατριάρχη μας, παρέμειναν προσευχόμενοι έξω από τον Ναό κοντά στην Αγία Πόρτα. Ο Αρμένιος Πατριάρχης προσευχόταν για ώρες αλλά το Άγιο Φως δεν έβγαινε. Ξαφνικά αστραπές κάλυψαν το Ναό, και κεραυνός έσκισε την κολώνα από την οποία βγήκε Φως που άναψε τα κεριά του Πατριάρχη μας.
Σήμερα γιατί δεν βγαίνει το Άγιο Φως και λένε κάποιοι ότι ανάβει τα κεριά του από το ακοίμητο καντήλι ο Πατριάρχης;
Για να βγει με θαύμα πρέπει να υπάρχει δυνατή πίστη, ταπείνωση και αγιότητα. Αν δεν υπάρχει δεν βγαίνει. Όπως όλα τα χριστιανικά θαύματα. Εάν όπως τα υπόλοιπα σημεία των καιρών έτσι και αυτό δεν βγαίνει, αν είναι αλήθεια και δεν βγαίνει, χρειάζεται επανατοποθέτηση μας στην πίστη και στην ηθική. Για να γίνει ένα θαύμα αυτός ο οποίος το ζητά πρέπει να μην έχει θανάσιμα αμαρτήματα ή λίγη πίστη ή κάποιο άλλο πνευματικό εμπόδιο ή να υπάρχει ένας άγιος Γέροντας ο οποίος να το ενεργοποιεί. Παράδειγμα τα θαύματα που έκανε και κάνει ο άγιος Παΐσιος και οι άλλοι σύγχρονοι άγιοι μας.
Γιατί ο δημοσιογράφος Δημήτρης Αλικάκος ισχυρίζεται ότι από καντήλι ανάβει τα κεριά του ο Πατριάρχης;
Ο ίδιος ο δημοσιογράφος λέει ότι έκανε έρευνα και ότι κάποιοι του το ανέφεραν. Αυτό εντούτοις δεν αντικρούει αυτά που ανέφερα πιο πάνω. Αν υπάρχει η αγιότητα και η δύναμη της προσευχής ανάβουν αυτόματα τα κεριά. Αν όμως όχι, τότε τα ανάβουν προφανώς από το καντήλι.
Γιατί όμως το Φως που δίνει ο Πατριάρχης εκείνη τη μέρα δεν καίει στα πρώτα λεπτά;
Αυτό δείχνει πως ό,τι φως και να είναι, από θαύμα ή από το καντήλι, αγιάζεται διότι προσφέρεται εις τύπον του Αγίου Φωτός. Γι’ αυτό δεν καίει. Και αυτό είναι θαύμα. Εγώ όταν πήγα, τα τρεισήμισι πρώτα λεπτά όταν άναψα τα κεριά μου δεν έκαιγε. Άρα δεν είναι θέμα των δικαστηρίων να αποφασίσουν αν γίνεται η όχι ένα θαύμα αλλά αυτό εξαρτάται από τους ανθρώπους οι οποίοι το ζητούν και την πνευματική τους αγιαστική ή όχι κατάσταση.
Της Αρετης Δημοσθενους