«Είμαι καθαρός σιόνι και δεν έχω να φοβηθώ τίποτα». Αυτό ανέφερε κατά τη διάρκεια του διαλείμματος της διαδικασίας της προσωποκράτησης ενώπιον του Δικαστηρίου, ο Αρχιμανδρίτης Νεκτάριος που συνελήφθη το πρωί της Τρίτης από την Αστυνομία για το υπό διερεύνηση σκάνδαλο της Μονής Αββακούμ που συντάραξε συθέμελα την Εκκλησία, δηλώνοντας την ίδια ώρα κατηγορηματικά αθώος, παρά τα όσα του καταλογίζονται περί οικειοποίηση μεγάλων χρηματικών ποσών από εισφορές πιστών.
Στην ίδια γραμμή πλεύσης, κινήθηκε και η δικηγόρος του, Ανδριάνα Κλαιδή, η οποία έστειλε το μήνυμα πως ανεξαρτήτως της απόφασης του Δικαστηρίου να προφυλακίσει τον πελάτη της για οκτώ ημέρες, αυτός είναι αθώος, αμφισβητώντας την ίδια ώρα τις προθέσεις της Αστυνομίας, στην οποία κατά τη διάρκεια της αντεξέτασης της, καταλόγισε αλλότρια κίνητρα. Και αυτό διότι, όπως ανέφερε, η Αστυνομία δεν προέβη στη σύλληψη του πελάτη της για τέσσερις μήνες, αλλά ούτε από την επόμενη ημέρα της έκθεσης από το Τμήμα Φορολογίας, που παραλήφθηκε στις 14 Ιουνίου, αφήνοντας έτσι σκιές γύρω από τους λόγους της σύλληψης του Αρχιμανδρίτη Νεκτάριου.
Προς αυτή την κατεύθυνση, κατέθεσε στο Δικαστήριο και έδωσε στην Αστυνομία ένορκη δήλωση του Αρχιμανδρίτη Νεκτάριου, μέσα από την οποία απαντά σε διάφορες κατηγορίες που του καταλογίζονται και παρουσιάζει την δική του εκδοχή, αφού όπως ανέφερε η υπεράσπιση του, από τα μέσα Απριλίου, η Αστυνομία δεν τον κάλεσε εκ νέου για ανακριτική κατάθεση.
Άλλα ο τεχνικός, άλλα οι μοναχοί
Στην συμπληρωματική ένορκη δήλωση του ο Νεκτάριος, την οποία εξασφάλισε ο REPORTER, αναφέρει πως σε σχέση με τα όσα ισχυρίστηκε ο τεχνικός που εγκατέστησε τις κάμερες, που μεταξύ άλλων υποστήριξε πως του δόθηκαν οδηγίες για τοποθέτηση επιπρόσθετων καμερών και πως ο ίδιος ζήτησε την καταγραφή ήχου, κάτι τέτοιο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Μάλιστα, αφού αναφέρει πως τα όσα δηλώνει συνυπογράφονται από τους άλλους δύο μοναχούς, σημειώνει πως «είναι η θέση μου ότι δεν ζήτησα κάτι τέτοιο (δηλαδή η εν λόγω κάμερες να υποστηρίζουν καταγράφουν ήχο), απλά ζήτησα από αυτόν όπως οι κάμερες να είναι τελευταίας τεχνολογίας», σχολιάζοντας περαιτέρω, πως «ο τεχνικός θεώρησε ότι οι κάμερες τελευταίας τεχνολογίας είναι κάμερες που μπορούν να καταγραφούν ήχο».
Αναφορικά με την θέση του ανακριτή πως ζήτησε στις 27/12/2023 να διαγραφούν τα δεδομένα, απαντά πως «αυτό ήταν επειδή ο Αρχιμανδρίτης Βαρνάβας μου ομολόγησε ότι είχε αποκτήσει παρανόμως πρόσβαση εις τα δεδομένα και γνώριζε τον κωδικό του συστήματος, ώστε να παρακολουθεί παράνομα, αφού έσπασε τους κωδικούς. Για αυτό τον λόγο ζήτησα από τον τεχνικό στις 27/12/2023 να προβεί στη διαγραφή όλων των δεδομένων, τόσον εκτός όσο και εντός των γραφείων. Αυτό το έκανα όχι διότι είχα κάτι να κρύψω, αλλά το έκανα επειδή ο Πάτερ Βαρνάβας μου είπε ότι έσπασε τους κωδικούς και φοβήθηκα μήπως ότι είχε και αυτός αποκτήσει πρόσβαση στο ιστορικό του κλειστού συστήματος παρακολούθησης και ως εκ τούτου θα κινδύνευαν τα προσωπικά δεδομένα ανθρώπων που με είχαν εμπιστευθεί και μου εκμυστηρεύθηκαν προσωπικά τους θέματα, με αποτέλεσμα να εκτεθώ εγώ προσωπικά αλλά και η Μονή».
Ο τεχνικός ισχυρίστηκε επίσης, πως ο Αρχιμανδρίτης του ζήτησε να αλλάξει κωδικούς πρόσβασης στο σύστημα, με τον Αρχιμανδρίτη Νεκτάριο να αναφέρει από την πλευρά του, πως ναι το έπραξε, ωστόσο ο πρώτος λόγος ήταν διότι προς τα τέλη Δεκεμβρίου του 2023, ο Αρχιμανδρίτης Βαρνάβας του ομολόγησε ότι παραβίασε το σύστημα καμερών και απόκτησε παρανόμως πρόσβαση στο υλικό του γραφείου του, με αποτέλεσμα να τους παρακολουθεί παρανόμως. Ο δεύτερος λόγος, όπως αναφέρει, ήταν γιατί ο Αρχιμανδρίτης Βαρνάβας έφυγε από τη Μονή και ως εκ τούτου έκρινε ότι δεν υπήρχε λόγος να είχε οποιαδήποτε πρόσβαση σε οποιοδήποτε μέρος του συστήματος της Μονής.
Περαιτέρω, σε σχέση με τον ισχυρισμό του ανακριτή ότι αρχές Ιανουαρίου του 2024 έδωσε οδηγίες στον τεχνικό να τερματίσει την καταγραφή του ήχου από τις τρεις κάμερες που είχαν εγκατασταθεί, αναφέρει ότι αυτό έγινε διότι περί τα τέλη Δεκεμβρίου του 2023, ο Αρχιμανδρίτης Βαρνάβας του ομολόγησε ότι παραβίασε το σύστημα και ενεργοποίησε τον ήχο, με αποτέλεσμα να βλέπει και να ακούει εμπιστευτικές συνομιλίες.
Δείχνει παραβίαση δικαιωμάτων
Στην συμπληρωματική ένορκη δήλωση του ο Αρχιμανδρίτης, που στην ουσία δίνει συνέχεια στην κατάθεση που έδωσε στις Αρχές τον Απρίλιο, αναφέρει πως η ληφθείσα μαρτυρία είναι παράνομη, δεδομένου πως αυτή προήλθε από το κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης, ενώ υποδεικνύει πως αυτό αποτελεί ουσιώδη παραβίαση του συνταγματικού δικαιώματος της προσωπικής και ιδιωτικής ζωής, αφού κατέγραφε ήχο εν αγνοία του.
«Με αυτό τον τρόπο παραβιάστηκαν τα δικαιώματα περί προσωπικών δεδομένων και άλλα ανθρώπινα δικαιώματα τόσο εμένα, όσο και των μελών της αδελφότητας της Μονής καθώς και οποιουδήποτε συνεργάτη της Μονής», αναφέρει στην ένορκη του δήλωση.
Πώς απαντά για τα έσοδα
Αναφορικά με τη θέση του Μητροπολίτη Ταμασού ότι έχει την εξουσία οικονομικού ελέγχου της Μονής, την οποία επικαλέστηκε ο ανακριτής, αναφέρει πως αυτό «είναι μερικώς σωστό», ωστόσο τονίζει πως με βάση τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας, «δεν δικαιούται σε καμία περίπτωση να εισέλθει δια της βίας στη Μονή ούτε να ερευνήσει δια της βίας ούτε να κατάσχει περιουσία της Μονής ή προσωπική».
Σε σχέση με τις αναφορές του ανακριτή πως τα μόνα εισοδήματα της Μονής προέρχονταν από δωρεές και εισφορές των πιστών, η θέση του Αρχιμανδρίτη είναι ότι αυτό δεν ισχύει, καθώς στην Μονή υπήρχαν και εισοδήματα και από το ζαχαροπλαστείο.
«Αναφορικά με τον ισχυρισμό του στην ίδια παράγραφο ότι χρησιμοποιούσαμε στη Μονή δικά μας διπλότυπα όσον αφορά τις εισφορές των πιστών, αντί για αυτά της Μητροπόλεως ή ότι δεν εκδίδαμε καθόλου αποδείξεις όταν γίνονταν εισφορές, θέλω να αναφέρω ότι αυτός ο ισχυρισμός είναι ανυπόστατος, διότι πάντοτε χρησιμοποιούνταν για τις εισφορές των πιστών τα νόμιμα διπλότυπα της Μητροπόλεως. Όσον αφορά τους ισχυρισμούς ότι εγώ ή άλλα μέλη της αδελφότητας της Μονής διαδίδαμε να μην καταθέτουν απευθείας σε τραπεζικό λογαριασμό της Μονής χρήματα ως εισφορές και δωρεές, είναι ανυπόστατοι και ψευδείς. Προς ενίσχυση της θέσεως μου αυτής, έχω να σας αναφέρω ότι σε όλες τις επίσημες ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης της Ιεράς Μονής για οποιοδήποτε σκοπό συλλογής χρημάτων, γίνονταν ανακοινώσεις προς του πιστούς, επισυνάπτονταν οι επίσημοι τραπεζικοί λογαριασμοί της Μονής».
Μεταξύ άλλων, στον όρκο του ο ανακριτής Παναγιώτου, ανέφερε πως δεν τηρούνταν οι σωστές καταστάσεις για τις πωλήσεις που διενεργούνταν στην Μάνη και ότι οι εισπράξεις κατόπιν οδηγίας του Αρχιμανδρίτη Νεκτάριου κατέληγαν στον δικό του λογαριασμό, με τον ηγούμενο της Μονής να απαντά πως πάντοτε τηρούνταν οι σωστές οικονομικές καταστάσεις.
Ωστόσο όπως αναφέρει, «τα βιβλία εσόδων και εξόδων της Μονής, έχουν κατασχεθεί κατά τις 5 και 6 Μαρτίου 2024 παρανόμως από πρόσωπα που ενεργούσαν υπό τις οδηγίες του Μητροπολίτη Ταμασσού, και ως εκ τούτου έχει ως αποτέλεσμα ως μοιραίες συνέπειες την απώλεια πρόσβασης στα υλικά και να στερούμαι ταυτόχρονα του δικαιώματος μου να προωθήσω επαρκώς και αποτελεσματικά την υπεράσπιση μου. Επίσης, έχω να αναφέρω και σύμφωνα με πληροφόρηση που τυγχάνω από τη λογίστρια της Μονής, πως όλα τα εισοδήματα από τις πωλήσεις του ζαχαροπλαστείου της Μονής, υποβάλλονταν κανονικά βάση του Νόμου του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας. Όσον αφορά τους ισχυρισμούς του Παναγιώτου (ανακριτής) στην ίδια παράγραφο ότι οι εισπράξεις του εν λόγω ζαχαροπλαστείου/έκθεσης κατέληγαν προς δικό μου όφελος, έχω να αναφέρω ότι αυτά είναι ψευδής και ανυπόστατος ισχυρισμός, διότι οι εισπράξεις αυτές τους ζαχαροπλαστείου, όπως με πληροφορεί η λογίστρια της Μονής, είχαν σκοπό να αποπληρώσουν τις αγορές και τα έξοδα του ζαχαροπλαστείου, ενώ το κέρδος αυτού κατέληγε στα υπό ανέγερση έργα της Μονής».
Όσα ισχυρίζεται για τα χρήματα στο χρηματοκιβώτιο
Σε σχέση με τις €807.000 που εντοπίστηκαν στο χρηματοκιβώτιο, ο Αρχιμανδρίτης Νεκτάριος στην ένορκη του δήλωση, αναφέρει πως δεν κλήθηκε από τον ανακριτή να απαντήσει, λέγοντας μεταξύ άλλων πως κατέχει χειρόγραφες σημειώσεις από ποιους και πότε προήλθαν τα χρήματα, τα οποία ανήκαν στον ίδιο και όχι στην Μονή. Όπως αναφέρει:
(α) Κατά το έτος 2017 μου δόθηκε τμηματικά περίπου €181.000, ποσό το οποίο προερχόταν από εμβάσματα και μετρητά.
(3) Κατά το έτος 2018 μου δόθηκε τμηματικά περίπου €90.000 ποσό το οποίο προερχόταν από εμβάσματα και μετρητά.
(1) Κατά το έτος 2019 μου δόθηκε τμηματικά περίπου €175.000 προερχόταν από εμβάσματα και μετρητά.
(δ) Κατά το έτος 2020 μου δόθηκε τμηματικά περίπου €160.000 προερχόταν από εμβάσματα και μετρητά.
(ε) κατά το έτος 2021 μου δόθηκε τμηματικά περίπου €77.000 προερχόταν από εμβάσματα και μετρητά.
(στ) Κατά το έτος 2022 μου δόθηκε τμηματικά περίπου €30.000 προερχόταν από εμβάσματα και μετρητά.
Μάλιστα, ο Αρχιμανδρίτης επικαλείται τραπεζικές καταστάσεις και έγγραφα από τη λογίστρια, τα οποία παρουσιάστηκαν στις ένορκες δηλώσεις των προσώπων που έδωσαν τα χρήματα, ενώ αναφέρει πως το ποσό των 711 χιλιάδων χρησιμοποιήθηκε για την αγορά ενός διαμερίσματος στον Πειραιά και δύο χωραφιών στον Λυθροδότα, για τα οποία κατέχει, όπως υποστηρίζει, αποδείξεις με εμβάσματα. Επίσης, αναφέρει πως από αυτό το ποσό ξόδεψε 15 χιλιάδες σε ιατροφαρμακευτικά έξοδα και τα υπόλοιπα χρήματα, 497 χιλιάδες, τα είχε στο χρηματοκιβώτιο.
Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με την θέση του, από το ποσό 497 χιλιάδες, χρησιμοποίησε το ποσό των 160 χιλιάδων για την ανέγερση των πέντε κελιών στην Μονή και ανέγερση ξενώνων.
Τα χρήματα για την προεκλογική του Ησαΐα και το όχημα
Όσον αφορά την αναφορά του ανακριτή σε σχέση με το ποσό των €450.000, ο Αρχιμανδρίτης στην ένορκη του δήλωση, αναφέρει πως αυτά τα χρήματα δόθηκαν για την προεκλογική εκστρατεία του Μητροπολίτη Ταμασού.
«Θα ήθελα να διευκρινίσω ότι αυτό δόθηκε τμηματικά κατά τα έτη 2021 (τέλος) και 2022 για σκοπούς προεκλογικής εκστρατείας του Μητροπολίτη Ταμασσού και Ορεινής κ. Ησαΐα εν σχέση με τις Αρχιεπισκοπικές εκλογές, όπως ο ίδιος με πληροφόρησε. Να διευκρινίσω ότι η προεκλογική εκστρατεία του Μητροπολίτη ξεκίνησε από τις αρχές του 2021 και όχι από τη μέρα θανάτου του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσοστόμου Β ́. Τα χρήματα δόθηκαν ως ακολούθως:
(α) Το ποσόν των €155.000 τα μετέφερα ηλεκτρονικά στον τραπεζικό λογαριασμό του Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής κ. Ησαΐα,
(β) Το ποσόν €50.000 δόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022 στον χώρο στάθμευσης της Μητρόπολης και παραδόθηκε προσωπικά από τον Πάτερ Αββακούμ με οδηγίες δικές μου στον Μητροπολίτη Ταμασσού και Ορεινής κ. Ησαΐα σε πλαστική σακούλα στη παρουσία του οδηγού του, τη δεδομένη στιγμή Πάτερ Ραφαήλ, λέγοντας του το συνθηματικό «Δεσπότη μου τα φάρμακα σου», για να μην αντιληφθεί ο οδηγός το περιεχόμενο της τσάντας».
Για το υπόλοιπο ποσόν των €250.000, αναφέρει πως τα παρέδωσε ο ίδιος προσωπικά. Όπως αναφέρει στην ένορκη του δήλωση:
(α) το ποσόν των €80.000 δόθηκε αρχές του 2022, πριν την διεξαγωγή των Αρχιεπισκοπικών Εκλογών, για τον ίδιο λόγο. Για αυτό το ποσό το παρέδωσα εγώ προσωπικά στο γραφείο του Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής κ. Ησαΐα στη παρουσία του Πάτερ Πορφύριου.
(β) Το ποσόν των €12.000 κατέβαλα εγώ προσωπικά κατ’ εντολήν του Μητροπολίτη Ταμασσού και Ορεινής κ. Ησαΐα στους επικοινωνιολόγους για τις Αρχιεπισκοπικές Εκλογές. Διευκρινίζω ότι για αυτό το ποσόν υπάρχουν δύο χειρόγραφες βεβαιώσεις τις οποίες ετοίμασα εγώ και τις υπέγραψε ο επικοινωνιολόγος κος ΧΘ, σύμφωνα με τις οποίες βεβαίωνε την παραλαβή σε διάφορες ημερομηνίες το ποσόν των €8.000 και €4.000 αντίστοιχα. Οι εν λόγω βεβαιώσεις κατασχέθηκαν παράνομα από τον Μητροπολίτη Ταμασσού και Ορεινής, για αυτό τον λόγω αδυνατώ να τις επισυνάψω ως Τεκμήριο.
(γ) Το ποσόν των €19.000 μεταφέρθηκε κατ’ εντολήν του Μητροπολίτη Ταμασσού και Ορεινής προς στον τραπεζικό λογαριασμό του αδελφού του κον ΣΓ. Η Αστυνομία μπορεί να προβεί σε δέουσα έρευνα ούτως ώστε να εξακριβώσει την μεταφορά του εν λόγω ποσού.
(δ) Επίσης στις 29/11/2021 από τον επίσημο τραπεζικό λογαριασμό της Μονής μετέφερα το ποσόν των €5.000 στον τραπεζικό λογαριασμό του Μητροπολίτη Ταμασσού και Ορεινής κ. Ησαΐα, με τις οδηγίες του να δηλωθεί ότι το ποσόν δόθηκε δήθεν ως «χριστουγεννιάτικο δώρο», ενώ στη πραγματικότητα το εν λόγω ποσό δόθηκε για την προεκλογική του εκστρατεία. Επισυνάπτω ως ΤΕΚΜΗΡΙΟ “Ζ” απόδειξη της Τράπεζας Κύπρου εν σχέση με την εν λόγω μεταφοράς του χρηματικού ποσού των €5,000.
(ε) Το ποσόν των €40.000 δόθηκε ένα χρόνο πριν την διεξαγωγή των Αρχιεπισκοπικών Εκλογών, αρχές 2022, για τον ίδιο λόγο. Για αυτό το ποσό το παρέδωσα εγώ προσωπικά στο γραφείο του Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής κ. Ησαΐα στη παρουσία του Πάτερ Πορφύριου,
(στ) Περαιτέρω θα ήθελα να αναφέρω ότι κάθε μήνα δίνονταν χρηματικά ποσά από εμένα προς τον Μητροπολίτη Ταμασσού ανελλιπώς, για ποσά περίπου 2 ή 3 χιλιάδες τον μήνα τουλάχιστον. Οι καταβολές αυτές έγιναν κατά ή περί τους μήνες Ιανουάριο του 2022 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2023.
(ζ) Επίσης έχει δοθεί από εμένα προσωπικά το ποσό των €14.200 σε τραπεζική μεταβίβαση προς Εταιρεία πώλησης αυτοκινήτων συγκεκριμένα στην Εταιρεία χχ και αφορούσε προκαταβολή αγοράς αυτοκινήτου που χρησιμοποιεί εξ’ όσων γνωρίζω μέχρι σήμερα ο Μητροπολίτης, καθώς και ένα δεύτερο αυτοκίνητο το οποίο όπως μου είχε αναφέρει ο Μητροπολίτης προοριζόταν να είναι βαν. Το ποσό €14.200 αφορά δηλαδή τα 2 οχήματα για ποσά €7.700 και €6.500 αντίστοιχα. Το ένα όχημα που γνωρίζω σίγουρα ότι χρησιμοποιεί ο Μητροπολίτης είναι όχημα μάρκας Skoda KODIAQ. Διευκρινίζω ότι το τιμολόγιο είχε εκδοθεί προς την Ιερά Μητρόπολη Ταμασσού ως εκ τούτου και εφόσον αυτό αποτελεί προσωπικά δεδομένα της Μητρόπολης η Εταιρεία αρνήθηκε να μας δώσει αντίγραφο του εν λόγω τιμολογίου. Τονίζω όμως ότι είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε ως ΤΕΚΜΗΡΙΟ “Η” αντίγραφο του Τραπεζικού Εμβάσματος με αριθμό χχχχ για ποσό €21.900 όπου οι €14.200 αφορούν τις προκαταβολές που εξηγώ ανωτέρω. Χωρίς να είμαι υποχρεωμένος, αναφέρω ότι το υπόλοιπο ποσό αφορά αγορά δικού μου αυτοκινήτου. Για όλα τα πιο πάνω μπορώ να παρουσιάσω ΤΕΚΜΗΡΙΟ “Θ” μηνύματα sms που ανταλλάχθηκαν μεταξύ εμένα και του Μητροπολίτη που βεβαιώνουν τα πιο πάνω.
Στην εξίσωση και ταξίδια
Επιπρόσθετα των πιο πάνω ποσών που δόθηκαν για προεκλογικούς σκοπούς στον Μητροπολίτη Ταμασσού, όπως ισχυρίζεται ο Νεκτάριος, αναφέρει επιπρόσθετα πως χρεώθηκαν με πίστωση στο ταξιδιωτικό γραφείο ταξίδια που γίνονταν από τον Μητροπολίτη και μέλη της οικογένειας του στο εξωτερικό, αξίας €43.466. Σε κάποια από αυτά, αναφέρει πως είχαν συνοδεύσει τον Μητροπολίτη, ενώ προς απόδειξη επαλήθευσης του συγκεκριμένου ποσού, παρουσίασε τεκμήριο που αφορά τιμολόγια, λέγοντας περαιτέρω πως «μέρος του εν λόγω ποσού €15.347, σας αναφέρω ότι παραμένουν μέχρι σήμερα απλήρωτα».
Επίσης, επιπρόσθετα με το πιο πάνω ποσό, ο Νεκτάριος ισχυρίζεται πως «ο Μητροπολίτης Ταμασσού, χρειάστηκε να δωρίσει κατά καιρούς δώρα σε τρίτα άτομα ή φιλοξενούμενους Μητροπολίτες που προέρχονταν κυρίως εκτός Κύπρου, για τα οποία υποχρέωσε το μοναστήρι να πληρώσει ή να του προσκομίσει με έξοδα της Μονής. Προς επαλήθευση της εν λόγω θέσης μου παρουσιάζω γραπτά μηνύματα ως ΤΕΚΜΗΡΙΟ “Α” του Αρχιμανδρίτη Πορφυρίου που αντάλλαξε με τον Μητροπολίτη σε μία πρόσφατη συνομιλία που είχαν κατά τις 27 Σεπτεμβρίου 2023 και του ζητούσε να του προσκομίσει σετ εγκολπίου για να δωρίσει σε συγκεκριμένο Μητροπολίτη».
Σημειώνεται, πως στην ένορκη δήλωση του ο Αρχιμανδρίτης Νεκτάριος, απαντά σε όλα όσα υποστήριξε στον όρκο του ο ανακριτής της υπόθεσης, όπως αυτός κατατέθηκε στο Δικαστήριο.
(Reporter)