Η Κωνσταντία Σωτηρίου, η “Aισέ πάει διακοπές” και η βράβευση από το Πετρίδειο ίδρυμα
Κωνσταντία Σωτηρίου : Οι διακηρύξεις λογοτεχνικών διαγωνισμών είναι ένα “κτύπημα” στον ώμο που σε βοηθά να συνεχίσεις
H Κωνσταντία Σωτηρίου, χαρακτηρίζει πολύ σημαντικές τις διακηρύξεις λογοτεχνικών διαγωνισμών, δηλώνοντας πως όταν είσαι νέος λογοτέχνης χρειάζεσαι , αυτή την επιβεβαίωση της διάκρισης , αφού είναι ένα “κτύπημα” στον ώμο το οποίο σε βοηθά να συνεχίσεις. Σύμφωνα με δελτίο τύπου του Πετριδείου Ιδρύματος, θεωρεί την σχέση της με το Πετρίδειο Ίδρυμα μετά και την βράβευση της από το Πετρίδειο Ίδρυμα στο διαγωνισμό βραβείων “Χριστόδουλος και Μαρία Πετρίδη” στο είδος της Νουβέλας ή της Συλλογής Διηγημάτων με το μυθιστόρημα « Η Αισέ πάει διακοπές», πολύ φιλική και εγκάρδια. Εκτιμά ότι η λογοτεχνία είναι ο φτωχός συγγενής και δεν παίρνει την προβολή που παίρνουν άλλες τέχνες όπως είναι το θέατρο. Aυτή την περίοδο βρίσκεται στην φάση της εσωστρέφειας και της συγγραφής . “Είναι η ώρα τις σιωπής για μένα μετά από την έκδοση μέχρι να νιώσω ξανά ότι ήρθε η ώρα να βγάλω προς τα έξω αυτά για τα οποία δουλεύω και γράφω τώρα, συμπλήρωσε.
Ομολογεί πως έγραφε μικρά διηγήματα από πριν. Το βιβλίο της « Η Αισέ πάει διακοπές» το οποίο αφορά την περίοδο την οποία είχαν ανοίξει τα οδοφράγματα, το έγραψε όταν βρήκε τυχαία ένα δημοσίευμα που μιλούσε για μια γυναίκα η οποία ήταν Τουρκοκύπρια και που ο γιος της όταν ήθελε να περάσει στις ελεύθερες περιοχές για να πάρει το διαβατήριο της Κυπριακής Δημοκρατίας και να γίνει Ευρωπαίος Πολίτης, αντιλήφθηκε ότι η μητέρα του δεν βρισκόταν στα αρχεία και την οδήγησε να του αποκαλύψει ότι στην πραγματικότητα ήταν Ελληνοκύπρια χριστιανή .
Επίσης ότι άλλαξε θρησκεία και κοινότητα, όταν ερωτεύθηκε τον πατέρα της. Με βάση αυτό, κάνει, συνέχισε η συγγραφέας μια λογοτεχνική ιστορική αναδρομή στην ιστορία της Κύπρου, στα πρώτιστα χρόνια από την ανεξαρτησία και επικεντρώνεται στο θέμα της ταυτότητας, δηλαδή το τι σημαίνει να είσαι χριστιανός και τι μουσουλμάνος, αλλά και τι σημαίνει να είσαι Ελληνοκύπριος και τι Τουρκοκύπριος στην Κύπρο. Επίσης πως η ιστορία σ’ έναν τόπο, όπως τον δικό μας, κάνει τους ανθρώπους να είναι σαν ένα “φτερό στον άνεμο” , τους επηρεάζει απόλυτα και είναι ουσιαστικά έρμαιο των καταστάσεων. Ακόμη πως ο άνθρωπος προσπαθεί μέσα από όλα τα μέσα που έχει στην διάθεση του να σταθεί όρθιος σ΄αυτή την κατάσταση και να αντιληφθεί τι είναι στην πραγματικότητα.
Το « Η Αισέ πάει διακοπές» από τις εκδόσεις Πατάκη βραβεύτηκε με το Athens Prize for Literature στην Ελλάδα το 2016 και είχε καλές υποψηφιότητες. Ήταν υποψήφιο στα κρατικά βραβεία της Ελλάδας, στα κρατικά βραβεία της Κύπρου , στην κατηγορία πρωτοεμφανιζόμενη του λογοτεχνικού περιοδικού “Αναγνώστης” και της εταιρείας συγγραφέων για το βραβείο Μένη Κουμανταρέα.
Όταν έλαβε μέρος στον διαγωνισμό, του Πετριδείου Ιδρύματος ομολογεί πως δεν ήξερε κανέναν . Ωστόσο θα χαρακτήριζε την σχέση που έχουν αναπτύξει φιλική και “αγαπησιάρικη”. Όταν είχε κάνει την παρουσίαση του δεύτερου βιβλίου στην Πάφο με τη Άννα Τσέλεπου και την Ξένια Λοϊζίδoυ , είχε έκπληξη μια ωραία ανθοδέσμη από το Πετρίδειο και την παρουσία πολλών φίλων από το ίδρυμα και χάρηκε πάρα πολύ.
Εκτιμά πως oι προκηρύξεις λογοτεχνικών διαγωνισμών στην Κύπρο είναι πολύ σημαντικές . Καταρχάς σημείωσε, όταν είσαι νέος λογοτέχνης χρειάζεσαι αυτή την επιβεβαίωση της διάκρισης , είναι ένα “κτύπημα” στον ώμο το οποίο σε βοηθά να συνεχίσεις. Είναι σημαντικό και για το πορτοφόλιο , και για τον δικό σου συγγραφέα αλλά και του βιβλίου. Αλλά την ίδια στιγμή είναι πολύ σημαντικός ένας χρηματικός διαγωνισμός, αλλά και το να υπάρχει, όπως είπε, και αυτού του είδους η επιβράβευση, διότι η συγγραφή στην Κύπρο θεωρείται ότι είναι ένα χόμπι.
Θεωρούμαστε λοιπόν συνέχισε , “ότι είμαστε χομπίστες και από τον ελεύθερο μας χρόνο γράφουμε και παράγουμε όσα παράγουμε. Θα ήθελα να πω ότι τίποτα δεν απέχει περισσότερο από την αλήθεια. Είναι πολύ δύσκολο να τα κάνεις όλα και να γράφεις συγχρόνως . Είναι πολύ σημαντικό ότι έχεις αυτή την οικονομική επιβράβευση. Δεν είναι πολλοί διαγωνισμοί που έχουν αυτού του είδους την επιβράβευση”.
Παραδέχτηκε επίσης πως αυτή η εμφάνιση η λογοτεχνική που της δόθηκε από το Πετρίδειο Ιδρυμα είναι πολύ σημαντική.
Ερωτηθείσα πως εκτιμά την προώθηση του πολιτισμού και των τεχνών στον τόπο μας αλλά κα κατά πόσο έχει αναβαθμιστεί η εικόνα της Κύπρου στον ευρύτερο χώρο του πολιτισμού η κ. Σωτηρίου σημείωσε πως η λογοτεχνία είναι ο φτωχός συγγενής και πως δεν λαμβάνει την προβολή που παίρνουν άλλες τέχνες όπως είναι το θέατρο.
Γενικά είπε, όλες οι τέχνες στην Κύπρο είναι ο φτωχός συγγενής άλλων πραγμάτων. Εκτίμησε , ότι θα μπορούσαν να γίνονταν περισσότερα, και να υπήρχαν και άλλες πρωτοβουλίες από το Υπουργείο Πολιτισμού και Παιδείας. Είπε ακόμη πως θα πρέπει να υπάρχει ενθάρρυνση για λογοτεχνικές μεταφράσεις στο εξωτερικό. Να γίνεται περισσότερη δουλειά, σημειώνοντας πως τώρα όλη η δουλειά γίνεται βασικά από τους συγγραφείς. Να φτάσει ο εκδότης και μια αίτηση στις Πολιτιστικές Υπηρεσίες. Πρέπει συνέχισε, να υπάρχει μια πιο οργανωμένη δομή, ούτως ώστε, να βγει η λογοτεχνία προς τα έξω. “Έξω” σημείωσε, δεν είναι μόνο η Ελλάδα είναι οι μεγάλες γλώσσες τα γαλλικά τα γερμανικά , τα αγγλικά. Σε σχέση με την κατάσταση στην Κύπρο νιώθει, όπως τονίζει απογοήτευση και ότι είναι μόνοι τους πολλές φορές.
Από την άλλη ωστόσο σημειώνει πως οι πολιτιστικές υπηρεσίες πάντα τους στηρίζουν για την συμμετοχή τους σε φεστιβάλ στο εξωτερικό .
Έχουμε επιχορηγήσεις των ταξιδιών μας , μας προτείνουν να συμμετέχουμε σε φεστιβάλ και αυτό βοηθά στο να γίνουν μεταφράσεις μέρος της δουλειάς μας ή να ακουστεί το βιβλίο και η δουλειά μας. Όλα αυτά είναι σημαντικά, συμπλήρωσε.
Πρόσθεσε πως γίνονται κάποια πράγματα αλλά μπορούν να γίνουν πολλά περισσότερα, αναφέροντας πως όλο αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο γενικά που η Πολιτεία πρέπει να αντιμετωπίζει την λογοτεχνία και τους συγγραφείς.
Ερωτηθείσα τι να αναμένουμε από την ίδια, η συγγραφέας ανέφερε πως έχει ολοκληρώσει μια τριλογία με αυτά τα τρία βιβλία που θεωρεί ότι ήταν πολύ σημαντικό συγγραφικά αυτό το εγχείρημα . Κάλυψα είπε, “ μια θεματολογία που ήθελα να καλύψω, μίλησα για το πως οι γυναίκες βιώνουν τον πόλεμο είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα για μένα και κάπου όλος αυτός ο “κουρνιακτός” της συγγραφής και της ανταπόκρισης των βιβλίων πρέπει να κατακαθίσει πριν επαναμφανιστώ με οτιδήποτε”.
Γράφει και είναι στην πορεία ενός βιβλίου αυτή την στιγμή. Έχει συμμετάσχει σε κάποιες ανθολογίες και στο εξωτερικό και στην Ελλάδα, ωστόσο εκτιμά ότι για την ώρα είναι στην φάση της εσωστρέφειας και της συγγραφής που είναι πολύ σημαντικό. Είναι η ώρα τις σιωπής για μένα μετά από την έκδοση μέχρι να νιώσω ξανά ότι ήρθε η ώρα να βγάλω προς τα έξω αυτά για τα οποία δουλεύω και γράφω τώρα, όπως είπε . Η Κωνσταντία Σωτηρίου, εξέφρασε τις ευχαριστίες της προς το Πετρίδειο Ίδρυμα επειδή ήταν από τα πρώτα βραβεία που της απονεμήθηκαν στο ξεκίνημα . Πάντα σκέφτομαι το Πετρίδειο με ιδιαίτερη αγάπη για την στήριξη και πάντα έχω σε ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου αυτό το βραβείο, κατέληξε.
Η Κωνσταντία Σωτηρίου γεννήθηκε το 1975 στη Λευκωσία. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Τουρκικών και Μεσανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου και κάτοχος μεταπτυχιακού στην ιστορία της Μέσης Ανατολής από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ. Εργάζεται ως λειτουργός τύπου στο Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών της Κυπριακής Δημοκρατίας. Διηγήματα της έχουν δημοσιευθεί σε λογοτεχνικά περιοδικά στην Κύπρο και στην Ελλάδα.Τα θεατρικά της έργα « Σπασμένα » και « Τζεμαλιγιέ» έχουν παρουσιαστεί σε θεατρικές σκηνές στην Κύπρο. Κυκλοφόρησε το μυθιστόρημα « Η Αισέ πάει διακοπές» από τις εκδόσεις Πατάκη που βραβεύτηκε με το Athens Prize for Literature, ήταν στη βραχεία λίστα των κρατικών βραβείων Κύπρου και στη βραχεία λίστα στην κατηγορία των πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφέων των βραβείων του περιοδικού ‘Ο Αναγνώστης’ και του περιοδικού ‘Κλεψύδρα’.
Eπίσης « Η Αισέ πάει διακοπές» βραβεύτηκε από το Πετρίδειο Ίδρυμα στο διαγωνισμό βραβείων “Χριστόδουλος και Μαρία Πετρίδη” κατά το έτος 2016 στο είδος της Νουβέλας ή της Συλλογής Διηγημάτων .Με τον επιτυχημένο αυτό διαγωνισμό η Πάφος συνεχίζει να δίνει το στίγμα της στον Πανελλήνιο χάρτη των Λογοτεχνικών Βραβείων κύρους, γεγονός που αναβαθμίζει την εικόνα της στον ευρύτερο χώρο πολιτισμού. Επίσης αναδείχθηκε νικήτρια του λογοτεχνικού Βραβείου της Κοινοπολιτείας 2019 της περιφέρειας Ευρώπης και Καναδά, για το διήγημά της “Έθιμα θανάτου” που αποτελεί μέρος της “Πικρίας χώρας”.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΕΤΡΙΔΕΙΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ