Κυρία του Έλτσε: Η μυστηριώδης “Βασίλισσα της Ατλαντίδας” με την παράξενη συσκευή στους κροτάφους
Γράφει ο Σπύρος Μακρής
Ποια είναι και τι απεικονίζει η διάσημη Κυρία του Έλτσε (Lady of Elche), που βρέθηκε στην Ισπανία και πολλοί ενδιαφέρονται για τη μυστηριώδη εμφάνισή της αλλά και το περίεργο αίνιγμα που περιβάλλει την προέλευσή της; Αν και στην πραγματικότητα δεν είναι γνωστά πάρα πολλά πράγματα για την προτομή αυτού του αινιγματικού αγάλματος, αρκετοί την περιγράφουν και ως “Βασίλισσα της Ατλαντίδας”.
Η συγκεκριμένη προτομή χρονολογείται κάπου μεταξύ τον 5ου και 4ου αιώνα π.Χ , ωστόσο ο σχεδιασμός στα ρούχα που φοράει και τα παράξενα τεράστια κυκλικά τεχνουργήματα στους κροτάφους, σαν περίτεχνοι τροχοί ή ασπίδες στο μέγεθος της κεφαλής, παραπέμπουν σε κάτι εξωτικό, κάτι διαστημικό, κάτι που μοιάζει να προήλθε από έναν εξωγήινο πολιτισμό, μία πολύπλοκη συσκευή υψηλής τεχνολογίας, ένα άγνωστο μέσο πιθανής επικοινωνίας. Παραπέμπουν, επίσης, σε έναν αρχαίο πολιτισμό που γνώριζε και διαχειριζόταν τέτοιου είδους τεχνολογία.
Έχει ύψος 56 εκατοστά και ζυγίζει 65,08 κιλά. Έχει ένα συμμετρικό και απόλυτα αρμονικό πρόσωπο, ενώ φαίνεται πως αρχικά το εύρημα ήταν χρωματισμένο με έντονο κόκκινο και μπλε. Αν δούμε την προτομή από το προφίλ της, θα διαπιστώσουμε πως διαθέτει μια αξιοσημείωτη προεξοχή ενός μεγάλου και σημαντικά επιμήκους κρανίου, καλυμμένου με κωνικό “καπέλο”. Αμέσως, αυτό παραπέμπει στα πασίγνωστα επιμήκη κρανία του Παράκας, χωρίς να σημαίνει απαραίτητα ότι η μορφή διαθέτει ένα ανάλογο μακρουλό κρανίο.
Στο πίσω μέρος του γλυπτού, στην πλάτη, υπάρχει ένα κοίλωμα, το οποίο υποδηλώνει ότι μπορεί να έχει χρησιμοποιηθεί ως δοχείο ή υποδοχέας για κάποιο άλλο άγνωστο αντικείμενο ή, ενδεχομένως, για έγγραφα που θα μπορούσαν να αποκαλύπτουν το μυστήριό του.
Ανακαλύφθηκε στις 4 Αυγούστου 1897 σε ένα ιδιωτικό κτήμα, το οποίο είναι τώρα ένας αρχαιολογικός χώρος, κοντά στο Έλτσε της Ισπανίας, από αγρότες που έκαναν εργασίες. Ωστόσο, σύμφωνα με τον τοπική παράδοση, ήταν ο 14χρονος Manuel Campello Esclápez που την ανακάλυψε.
Αρχικά, η Κυρία του Έλτσε, αγοράστηκε για 4.000 φράγκα από τον Γάλλο αρχαιολόγο Pierre Paris και έγινε έκθεμα στο Μουσείο του Λούβρου. Περίπου επτά δεκαετίες αργότερα ανακτάται και γίνεται μέλος της μόνιμης συλλογής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Μαδρίτης.
Με αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα προτομή ασχολήθηκε, όπως ήταν φυσικό και αναμενόμενο, ο “πατέρας” της θεωρίας των “αρχαίων αστροναυτών” Erik Von Däniken. Η οπτική και το σκεπτικό του γύρω από την Κυρία του Έλτσε, έφερε μια νέα διάσταση στην άγνωστη προέλευσή της, οπότε έχουν προκύψει πολλές θεωρίες που αναφέρονται στους “τροχούς” ως κάποιο είδος διαστημοσυσκευής, που θα μπορούσε να προέρχεται από τον θεωρούμενο υψηλής τεχνολογίας και τεχνογνωσίας πολιτισμό της χαμένης Ατλαντίδας. Κάπως έτσι, στον χώρο αυτόν, η Κυρία του Έλτσε, γίνεται η Κυρία ή Βασίλισσα της Ατλαντίδας.
Μπορεί όλα αυτά να ακούγονται συναρπαστικά ή σενάριο επιστημονικής φαντασίας, ωστόσο θα μπορούσαν να υπάρχουν κάποιες ενδείξεις που, έστω και υποθετικά, συνδέουν την Κυρία του Έλτσε με την Ατλαντίδα.
Το 1966, έρχεται στο φως, από την Γιούτα των ΗΠΑ, ένα μεταλλικό ανάγλυφο που έχει χαραγμένη ως παράσταση μια κυρία σχεδόν πανομοιότυπη με εκείνη του Έλτσε. Άραγε, θα μπορούσαν να συνδέονται αυτά τα δύο αρχαία κειμήλια με κάποιο τρόπο μεταξύ τους, παρά τις τεράστιες αποστάσεις μεταξύ Έλτσε και Γιούτα, με έναν ολόκληρο ωκεανό ανάμεσά τους;
Υπάρχουν αρκετές παραδόσεις και μυθολογικά στοιχεία που προέρχονται από αυτές τις περιοχές και ιδίως την Κεντρική Αμερική που τις συνδέουν με έναν αρχαίο ή αρχαιότερο πολιτισμό από τον Ατλαντικό Ωκεανό, την Ατλαντίδα. Παρόμοια, υπάρχουν αναφορές και θρύλοι από παράκτιες – και όχι μόνο – περιοχές στα Στενά του Γιβραλτάρ, σχετικές με την Ατλαντίδα.
Και ενώ έχουμε το ανάγλυφο από την Γιούτα, στο Εθνικό Μουσείο Ασιατικών Τεχνών Guimet υπάρχει ένα τεχνούργημα από τερακότα που βρέθηκε στην τοποθεσία Chandraketurgah στη Δυτική Βεγγάλη της Ινδίας, το οποίο απεικονίζει μία γυναικεία μορφή που εστιάζει πολύ στις καμπύλες μιας γυναίκας, φιλοτεχνημένο με την ινδική κουλτούρα.
Όπως και η συναρπαστική προτομή της Κυρίας του Έλτσε, ή το ανάγλυφο από την Γιούτα, έτσι και σε αυτό διακρίνονται παρόμοιες “ασπίδες” ή “τροχοί” στους κροτάφους, ενώ εμφανίζουν όμορφα κοσμήματα που κρέμονται από τις περιοχές των αυτιών. Φαίνεται να έχουν πολλά κοινά, οπότε αναρωτιέται κανείς αν απεικονίζουν τον ίδιο τύπο φιγούρας, κάτι που δεν μπορεί να αποκλειστεί.
Ψάχνοντας πολύ σχολαστικά σε διάφορα μουσεία του κόσμου, ενδεχομένως, υπάρχουν και άλλα παρόμοια εκθέματα που θα μπορούσαν να ειπωθεί ότι υπάρχει κάποια συγκρίσιμη ομοιότητα με την Κυρία του Έλτσε. Και τι θα σήμαινε αυτό; Ό,τι υπήρξε ένας αρχαίος παγκόσμιος πολιτισμός που “υπαγόρευε” κάποια κοινά χαρακτηριστικά;
Για την Κυρία του Έλτσε, το τεχνούργημα από ασβεστόλιθο που είναι λεπτοδουλεμένο με μεγάλη προσοχή, μερικοί υποθέτουν ότι είναι απεικόνιση μιας αρχαίας θεότητας από την Καρθαγένη, την Tanit, γνωστή και ως παρθένος θεά του πολέμου, ενώ λατρευόταν επίσης ως θεότητα της γονιμότητας.
Άραγε, είναι η Κυρία του Έλτσι, μία ιέρεια με κάποια παράξενη, για τα δικά μας δεδομένα, τελετουργική περικεφαλαία; Είναι κάποια αρχαία θεότητα; Είναι κάποια αρχαία αστροναύτισσα με μία υψηλής τεχνολογίας συσκευή στο κεφάλι; Όπως και να έχει, όποια και αν είναι η προέλευση, ό,τι κι αν απεικονίζει, θεωρείται ευρέως ότι αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα έργων γλυπτικής που βρέθηκαν ποτέ στον πλανήτη μας.
Παρακολουθήστε και τα δύο βιντεάκια που ακολουθούν για να δείτε εικόνες και να μάθετε περισσότερα:
“High-Tech Ancient Queen” Found In Spain?
(TRIKALA.GR)