17 January 2024

Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα: Η απαγορευμένη ταινία που σόκαρε τον κόσμο γίνεται παράσταση στη Λυρική

H νέα παράσταση «Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα», βασισμένη στην εμβληματική ομώνυμη ταινία του σπουδαίου ιταλού σκηνοθέτη Πιερ Πάολο Παζολίνι, ένα ζοφερό αριστούργημα για τη φύση του φασισμού, έρχεται μέσα από την ανατρεπτική ματιά του σκηνοθέτη Άρη Μπινιάρη στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ (Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος). Η παράσταση «Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα» θα παρουσιαστεί σε πανελλήνια πρώτη από τις 10 Φεβρουαρίου και για 22 παραστάσεις έως και τις 10 Μαρτίου 2024.

Απαγορευμένη μέχρι και σήμερα σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, η ταινία που σόκαρε το κοινό και τους κριτικούς την εποχή της κυκλοφορίας της (αμέσως μετά τη δολοφονία του δημιουργού της) βασίζεται στο ημιτελές μυθιστόρημα «Οι 120 μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ. Η υπόθεση της ταινίας διαδραματίζεται στη Δημοκρατία του Σαλό, ένα κρατίδιο-μαριονέτα της ναζιστικής Γερμανίας στην Ιταλία όπου, μεταξύ άλλων, οι φασίστες αναλαμβάνουν τη διαπαιδαγώγηση εννέα κοριτσιών και εννέα αγοριών και, αφού τα παραλαμβάνουν με τη συγκατάθεση των οικογενειών τους, τα μετατρέπουν σε δούλους και τα υποβάλλουν σε ακραία σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια.

Λίγα λόγια για το έργο
Η απολύτως οριακή αυτή ψυχοσεξουαλική διερεύνηση της αισθητικής και φιλοσοφίας του ολοκληρωτισμού από τον Παζολίνι και τον συν-σεναριογράφο του Σέρτζο Τσίττι μετατρέπεται, στη σκηνή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, σε θεατρική παράσταση από τον Άρη Μπινιάρη σε συνεργασία με τον συνθέτη Τζεφ Βάγγερ και έναν πολυάριθμο θίασο διακεκριμένων ηθοποιών.

Η ταινία «Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα» του Πιερ Πάολο Παζολίνι τάραξε κοινό και κριτικούς με το ζοφερό, βίαιο σύμπαν της, σε μια εποχή που το συλλογικό θυμικό επιθυμούσε διακαώς να ξεπεράσει και να ξεχάσει τις σκοτεινές μέρες της φασιστοναζιστικής κατοχής. Τριάντα χρόνια μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο πολυσχιδής δημιουργός επιχειρεί να ανασυνθέσει την κατακερματισμένη μνήμη, αποφεύγοντας την ιστορική αναπαράσταση, αλλά δημιουργώντας μια σπάνια ποιητική αλληγορία που αποκαλύπτει την τρομακτική ανθεκτικότητα του ολοκληρωτισμού και την πιθανότητα μιας νέας θανατηφόρας μετάλλαξής του, που δεν είναι άλλη από τον νεοκαπιταλισμό. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Παζολίνι σε συνέντευξή του: «Νομίζω ότι ο καταναλωτισμός χειραγωγεί και βιάζει τα σώματα εξίσου με τον ναζισμό. Η ταινία μου αντιπροσωπεύει αυτή τη δυσοίωνη σύμπτωση μεταξύ καταναλωτισμού και ναζισμού».

Μέρος μιας κινηματογραφικής τριλογίας (Τριλογία του θανάτου) που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, το «Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα» αποτελεί το κύκνειο σχόλιο του Πιερ Πάολο Παζολίνι τόσο για την άνοδο του νεοφασισμού όσο και για την εφιαλτική επέλαση του καπιταλισμού. Σχεδόν πενήντα χρόνια μετά την κυκλοφορία της, η ταινία παραμένει ένα «γνήσια σαδιστικό αντικείμενο», όπως έγραψε ο γάλλος στοχαστής Ρολάν Μπαρτ, που φέρνει τους πάντες σε δύσκολη θέση.

Λίγα λόγια για την παράσταση
Στη θεατρική εκδοχή της ιστορίας, σε έναν απομονωμένο και καλά προστατευμένο χώρο, τρεις άντρες, ο Δούκας, ο Εξοχότατος και ο Υψηλότατος, έχουν συγκεντρώσει μια ομάδα αγοριών και κοριτσιών και τα υποβάλλουν σε ακραία σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια. Εδώ, η «τριλογία του θανάτου» εκτυλίσσεται σε τρεις κύκλους (ο κύκλος της μανίας, ο κύκλος των κοπράνων και ο κύκλος του αίματος), ενώ, παράλληλα, δυο αφηγήτριες διηγούνται τολμηρές ερωτικές ιστορίες παρμένες από το ημιτελές έργο «Οι 120 μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ.

Σε ένα εφιαλτικό περιβάλλον ανεξέλεγκτης βίας, οι υφέρπουσες τακτικές του φασισμού παίρνουν τη μορφή ακραίων σαδομαζοχιστικών πρακτικών με στόχο τη βαθμιαία υποδούλωση και εξόντωση των υποψήφιων θυμάτων. Οι οικοδεσπότες της αποτρόπαιης αυτής τελετής αφανισμού, φορείς μιας απολυταρχικής εξουσίας που ψυχαγωγείται εξευτελίζοντας, βιάζοντας και σκοτώνοντας, χρησιμοποιούν τη θέση ισχύος που κατέχουν, για να αποδείξουν ότι αυτοί ορίζουν τους φρικτούς κανόνες του μακάβριου παιχνιδιού τους.

Τα σπαραγμένα σώματα των νέων υπαινίσσονται ακράδαντα την ύπαρξη ενός κόσμου βίαιου και ανεξέλεγκτα άδικου, όπου οι ρίζες του ολοκληρωτισμού βρίσκουν συνεχώς γόνιμο έδαφος, για να αναπτυχθούν. Οι μέθοδοι κράτησης, εξαναγκασμού, ψυχικής και σωματικής εξαθλίωσης, λειτουργούν ως αλληγορία ολόκληρης της φιλοσοφίας του φασισμού, που μετουσιώνεται σε πράξη παντού και πάντοτε, όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν.

Στην πρώτη του συνεργασία με την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, ο Άρης Μπινιάρης σκηνοθετεί μια ατμοσφαιρική και υποβλητική παράσταση, γεμάτη υπόκωφη ένταση, που κλιμακώνεται σταδιακά. Τη μετάφραση, τη δραματουργία και τη θεατρική διασκευή υπογράφουν από κοινού ο Άρης Μπινιάρης και η Έλενα Τριανταφυλλοπούλου.

Επεξεργασμένα συνθεσάιζερ, ήχοι εκκλησιαστικών οργάνων, χροιές από τσέλο και βιόλα, ανθρώπινες φωνές και ηλεκτρονικοί ρυθμοί συνθέτουν το ηχητικό σύμπαν της παράστασης, που δημιούργησε ο ανερχόμενος συνθέτης Tζεφ Βάγγερ. «Η δημιουργία αυτού του ηχητικού σύμπαντος αποτελεί μια προσπάθεια αντανάκλασης της πολυπλοκότητας και της έντασης του έργου η οποία προέκυψε από την καθημερινή τριβή κατά τη διάρκεια των προβών και το συνονθύλευμα συναισθημάτων, δράσεων και λέξεων με τα οποία ήρθα αντιμέτωπος βιώνοντας την προετοιμασία του έργου σε στενή συνεργασία με τον Άρη Μπινιάρη και τους συνεργάτες του. Η διαδικασία αυτή ήταν μια περιπέτεια στην εξερεύνηση της σύνθεσης ήχων και ρυθμών που αντικατοπτρίζουν τον ενδιάμεσο ψυχικό χώρο ανάμεσα στην ελπίδα και τον φόβο. Επιλέγοντας κάθε στοιχείο, έδωσα έμφαση στη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας που ανταποκρίνεται στη σκοτεινή και προκλητική φύση του έργου στην οποία ταυτόχρονα παρεμβάλλονται έντονες ρυθμικές εκρήξεις και θραύσματα εφιαλτικών μουσικών μοτίβων», σημειώνει ο Tζεφ Βάγγερ.

Το σκηνικό της Μικαέλας Λιακατά είναι «ένας τόπος άσκησης της πιο απόλυτης και αυταρχικής μορφής εξουσίας, ενώ για αυτούς που την υφίστανται γίνεται τόπος φριχτού ψυχικού και σωματικού μαρτυρίου. Τα ελάχιστα έπιπλα του χώρου είναι εμπνευσμένα από την ορθόδοξη και γοτθική αρχιτεκτονική των εκκλησιαστικών επίπλων καθώς και των διάσημων ευρωπαϊκών μεγάρων όπως οι δικαστικές αίθουσες του Palazzo Ducale, αλλά και οι βικτοριανές, ξύλινες βιβλιοθήκες», όπως σημειώνει η ίδια.

Salò: The Concert
Παράλληλα με την παράσταση «Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα» θα πραγματοποιηθεί και μια σειρά συναυλιών με τίτλο «Salò: The Concert», με τη συμμετοχή καλλιτεχνών της ελληνικής ραπ σκηνής στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, στο ΚΠΙΣΝ, στις 18, 25 Φεβρουαρίου και στις 3 Μαρτίου 2024.

Το εκρηκτικό «Salò: The Concert», σε σκηνοθετική και καλλιτεχνική επιμέλεια Άρη Μπινιάρη, αποτελεί μια διεύρυνση της θεματικής τόσο της ταινίας όσο και του ευρύτερου έργου του ιταλού δημιουργού με τα εργαλεία και την αισθητική του επιδραστικότερου μουσικού ρεύματος του σήμερα.

Εννέα καλλιτέχνες της ελληνικής ραπ σκηνής, με αφορμή την ταινία του Παζολίνι, συνθέτουν πρωτότυπα τραγούδια με στίχους που αντλούν την έμπνευσή τους από το περιεχόμενο της ταινίας αλλά και από το ευρύτερο ποιητικό σύμπαν του ιταλού σκηνοθέτη.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Επιστήμονες εργάζονται σε αποσπώμενη καμπίνα αεροπλάνου για να σώσουν ζωές.

Επιστήμονες εργάζονται σε αποσπώμενη καμπίνα αεροπλάνου για να σώσουν ζωές.

Επιστήμονες εργάζονται σε αποσπώμενη καμπίνα αεροπλάνου για να σώσουν ζωές. 👉 Αποτελείται από μια αποσπώμενη καμπίνα που μπορεί να εκτιναχθεί ανά πάσα στιγμή -κατά τη διάρκεια της απογείωσης, στη μέση της πτήσης ή της προσγείωσης- επιτρέποντας στους επιβάτες να...

Στάθηκα στην ουρά για να πληρώσω αλλά το βλέμμα μου είχε καρφωθεί στο μικρό αγόρι που κοίταζε με λαχτάρα το κουτί με τα δημητριακά…

Στάθηκα στην ουρά για να πληρώσω αλλά το βλέμμα μου είχε καρφωθεί στο μικρό αγόρι που κοίταζε με λαχτάρα το κουτί με τα δημητριακά…

“Είχα πάει στο παντοπωλείο της γειτονιάς για να αγοράσω λίγες πατάτες και γάλα. Εκεί παρατήρησα ένα μικρό αγόρι, πολύ αδύνατο, με κουρελιασμένα ρούχα. Κοιτούσε επίμονα ένα κουτί με δημητριακά. Στάθηκα στην ουρά για να πληρώσω αλλά το βλέμμα μου είχε καρφωθεί στο μικρό...

Με 200.000 ευρώ έχετε την ευκαιρία να νικήσετε τον θάνατο – Η διαδικασία που ίσως σας επιτρέψει να επιστρέψετε στη ζωή

Με 200.000 ευρώ έχετε την ευκαιρία να νικήσετε τον θάνατο – Η διαδικασία που ίσως σας επιτρέψει να επιστρέψετε στη ζωή

Ο επικείμενος θάνατός μας μπορεί να είναι μια ανατριχιαστική προοπτική, αλλά για μια γερμανική νεοσύστατη εταιρεία, η ψυχρή αγκαλιά του θανάτου δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβόμαστε. Η Tomorrow Bio υπόσχεται στους πελάτες της την ευκαιρία να παγώσουν μετά τον θάνατο,...

Οι πυραμίδες της Αιγύπτου μπορεί να χτίστηκαν με μια απροσδόκητη βοήθεια

Οι πυραμίδες της Αιγύπτου μπορεί να χτίστηκαν με μια απροσδόκητη βοήθεια

Μια νέα μελέτη στοχεύει να απαντήσει στο αιώνιο ερώτημα για το πώς χτίστηκαν οι μεγάλες αιγυπτιακές πυραμίδες πριν από χιλιάδες χρόνια και τα ευρήματά της έδωσαν μια απροσδόκητη πιθανή απάντηση – το νερό. Αν και οι έρημοι είναι συνήθως γνωστό ότι δεν έχουν το υγρό...

Η ωριμότητα του ανθρώπου είναι να ξαναβρεί τη σοβαρότητα με την οποία έπαιζε όταν ήταν παιδί

Η ωριμότητα του ανθρώπου είναι να ξαναβρεί τη σοβαρότητα με την οποία έπαιζε όταν ήταν παιδί

Η ωριμότητα του ανθρώπου είναι να ξαναβρεί τη σοβαρότητα με την οποία έπαιζε όταν ήταν παιδί [Friedrich Nietzsche (ALLAN PERCY)]) Αυτό ήταν το θέμα που απασχολούσε σε μεγάλο βαθμό τον Νίτσε, ο οποίος δήλωνε ότι «σε κάθε αυθεντικό άνθρωπο υπάρχει ένα παιδί που θέλει να...

O φιλοσοφημένος άνθρωπος δεν έχει ανάγκη περιουσίας ή φίλων για να ευτυχήσει – Στίλπων ο Μεγαρεύς

O φιλοσοφημένος άνθρωπος δεν έχει ανάγκη περιουσίας ή φίλων για να ευτυχήσει – Στίλπων ο Μεγαρεύς

Στίλπων ο Μεγαρεύς (360 – 280 π.κ.χ) Δεν είναι ακριβώς γνωστή η χρονολογία γέννησης και θανάτου του, αναφέρεται πάντως ότι πέθανε σε βαθύ γήρας στη γενέτειρα του τα Μέγαρα. Όμως γνωρίζουμε ότι ο φιλόσοφος ήταν σύγχρονος του Δημήτριου του Πολιορκητή και του Πτολεμαίου...

Τίποτα δεν με  εκπλήσσει πια!!

Τίποτα δεν με εκπλήσσει πια!!

Τίποτα δεν με εκπλήσσει πια!! Περισσότερο θλίβομαι ακούγοντας την είδηση ότι 8 χρονο παιδί, τραυματίστηκε πολύ σοβαρά μετά απο καβγά που προέκυψε την ώρα του σχολικού διαλείμματος, τρέχοντας μαζί με άλλα παιδιά να βοηθήσουν φιλο τους κι αφού προηγήθηκε επεισόδιο...

Η απελπισμένη γενιά των απένταρων… Νευρικοί, θυμωμένοι, απελπισμένοι…

Η απελπισμένη γενιά των απένταρων… Νευρικοί, θυμωμένοι, απελπισμένοι…

Η απελπισμένη γενιά των απένταρων...Νευρικοί, θυμωμένοι, απελπισμένοι... Δυστυχώς αυτή είναι η γενιά που εμείς δημιουργήσαμε μέσα από την «προκατασκευασμένη» οικονομική κρίση, τον ψεύτικο Κορωνοιό, τα απανωτά λάθη αλλά και την μεγάλη μας απληστία! Φτιάξαμε μια γενιά...

Φέρνουν εξώδικα για παλιά οχήματα και  ρύπους για πλήρη καταστροφή του λαού!

Φέρνουν εξώδικα για παλιά οχήματα και ρύπους για πλήρη καταστροφή του λαού!

Προφανώς, η είδηση πρέπει να πέρασε στα ψιλά. Δεν την αντιλήφθηκαν πολλοί πολίτες ή δεν την κατάλαβαν. Διότι μιλάμε για «επαναστατικό» νομοσχέδιο το οποίο κατέθεσε στη Βουλή η Κυβέρνηση. Αν εγκριθεί από τη Βουλή και αν εφαρμοστεί, τύφλα να έχουν οι κάμερες τροχαίας,...

Δεν το σώζεις κύριε Βαφεάδη, το μέτρο είναι εγκληματικό όποτε κι αν εφαρμοσθεί!

Δεν το σώζεις κύριε Βαφεάδη, το μέτρο είναι εγκληματικό όποτε κι αν εφαρμοσθεί!

Σε διαρκή αναδίπλωση βρίσκεται τις τελευταίες μέρες ο υπουργός Μεταφορών αναφορικά με το περιβόητο θέμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας οχημάτων με συμβατικά καύσιμα και των κανονισμών για εξώδικα τα οποία έστειλε στη Βουλή. Πασχίζει να περιορίσει τη θύελλα αντιδράσεων...

Οι Δασοπυροσβέστες και οι πυροφύλακες είναι οι προστάτες των δασών μας

Οι Δασοπυροσβέστες και οι πυροφύλακες είναι οι προστάτες των δασών μας

Επισκεφτήκαμε τους εργαζομένους Δασοπυροσβέστες και Πυροφύλακες στον δασικό σταθμό Γιαλιάς στην περιοχή Πόλης Χρυσοχούς, μαζί με το οργανωτικό στέλεχος της Πασυεκ ΠΕΟ τον φίλο Neofytos Michael. Οι Δασοπυροσβέστες και οι πυροφύλακες είναι οι προστάτες των δασών μας και...

Μυϊκές θλάσεις: Αντιμετώπιση

Μυϊκές θλάσεις: Αντιμετώπιση

Οι Μυϊκές Θλάσεις είναι κακώσεις/τραυματισμοί των μυών κατά τη διάρκεια της άσκησης. Είναι η συχνότερη μορφή κάκωσης που συμβαίνει κατά τις αθλητικές δραστηριότητες. Τις περισσότερες φορές οι μυϊκές θλάσεις έχουν τη μορφή ενός απλού “τραβήγματος“, το οποίο περιορίζει...

Elis News

Follow us on Facebook


This will close in 30 seconds