Η Θεατρική Σκηνή Παρέμβασης ιδρύθηκε το 2021 με έδρα την επαρχία της Πάφου και με βασική αρχή την προαγωγή της Θεατρικής Τέχνης. Έρχεται ως παρέμβαση στο θεατρικό γίγνεσθαι της Πάφου και της Κύπρου εν γένει με μια σύγχρονη και ανανεωτική ματιά, καθώς και ως παρέμβαση στα κοινωνικά ζητήματα που μαστίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες με σειρά δράσεων, πρωτίστως, μέσα από το θέατρο αλλά και από άλλες μορφές τέχνης.
Στο πλαίσιο συνεργασίας της με τοπικούς φορείς της πόλης της Πάφου, η Θεατρική Σκηνή Παρέμβασης, ξεκίνησε συνεργασία σε θεσμική βάση με το Πετρίδειον Ίδρυμα, το οποίο θέλοντας να ενισχύσει την προσπάθεια αυτή, επιδότησε την παράσταση στις 7 Νοεμβρίου που θα λάβει χώρα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Πάφου. Πρόκειται για την τελευταία παράσταση, και τα εισιτήρια θα διατεθούν δωρεάν σε συμπολίτες μας, οι οποίοι δεν είχαν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις για διάφορους λόγους.
Επιλέγοντας η ομάδα να δουλέψει πάνω στη θεματική «μετανάστευση-προσφυγιά» έχει προγραμματίσει ως πρώτη παραγωγή το βραβευμένο με Α΄ βραβείο από την Ένωση Θεατρικών Συγγραφέων Κύπρου Το Ρόδο της Δαμασκού της Μαρίνας Αθανασίου-Τάκη. Πρόκειται για το μονόλογο μιας μετανάστριας σε ένα προσφυγικό καταυλισμό. Η Wardah είναι δασκάλα πρόσφυγας από τη Συρία, θύμα του πολέμου. Μετά από μια άσχημη περιπέτεια στη θάλασσα, κατέληξε σε ένα προσφυγικό καταυλισμό ως αιτήτρια πολιτικού ασύλου. Η ιστορία της κινείται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, λογικής και φαντασίας. Μέσα από τον μονόλογό της πληροφορούμαστε για την όμορφη ζωή της στη Συρία πριν από τον εμφύλιο πόλεμο, αλλά και για τα βιώματά της κατά τη διάρκεια αυτού. Η ζωή της στην καινούργια πατρίδα είναι δύσκολη, αφού τυγχάνει ρατσιστικής συμπεριφοράς από τους ντόπιους. «Άνθρωπος από άνθρωπο διαφέρει» λέει η ηρωίδα. Τι είναι τελικά η ξενοφοβία; Τι σημαίνει να ζεις σε ξένο τόπο ως άλλη Μήδεια;
Σε σκηνοθετικό της σημείωμα η Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη αναφέρει πως το κοινό καλείται για μία ώρα και κάτι, όσο διαρκεί η παράσταση, να μπει στα παπούτσια του «Άλλου», του «Ξένου», δοκιμάζοντας τις αντοχές του και καλούμενο να απαντήσει σε πολλαπλά ερωτήματα.
Η παράσταση δεν θα μπορούσε να λάβει χώρα πουθενά αλλού παρά μόνο σε σημεία της πόλης μας που συνδέονται με τον πόλεμο και την προσφυγιά. Δυστυχώς, για όλους μας, αυτά είναι πολλά… σημειώνει.
Συνεπώς, προσθέτει, η παράσταση παίρνει τη μορφή του site-specific theatre και παρουσιάζεται σε μια γειτονιά προσφύγων (Μικρασιάτες, Αρμένιοι, Ελληνοκύπριοι…), σε ένα εγκαταλελειμμένο στρατόπεδο με βαριά ιστορία και σε μια συνοικία, όπου η προσφυγιά βιώθηκε και βιώνεται ποικιλοτρόπως. Επιχειρείται να ανασυρθούν αναμνήσεις και αισθήσεις από το κοινό της πόλης, στοχεύοντας σε μια βιωματικότερη σύνδεσή του με τους χώρους, μέσα από μια νέα νοηματοδότηση του κειμένου.
Σχετικά με την ταυτότητα της παράστασης το κείμενο & σκηνοθεσία ανέλαβε η Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη, στην ερμηνεία η Ευανθία Πολυβίου, στην Δραματουργία Εφαρμοσμένου Θεάτρου (Applied Theatre) η Έλενα Πολυβίου, στην Σκηνογραφία η Παναγιώτα Μιχαήλ και στην Κινησιολογία η Μαρίνα Κλεάνθους.
Οι παραστάσεις θα δοθούν 19, 20 Οκτωβρίου & 7 Νοεμβρίου στην αυλή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Πάφου. Επίσης 24 & 25 Οκτωβρίου στο Παλαιό ΚΕΝ Γεροσκήπου. Στις 2 Νοεμβρίου στο θεατράκι στην περιοχή Σπηλιές στον Μούτταλο και στις 16 Νοεμβρίου στο Θέατρο Πανόραμα στο Δάλι (Λευκωσία) 8μ.μ.
Εισιτήριο €12/€10 (μαθητές, φοιτητές, συνταξιούχοι) Tickethour, ACS courier – Πληροφορίες 99526304
Εξάλλου σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Πετριδείου Ιδρύματος Μιχάλης Μαραθεύτης ανέφερε πως η μεγαλύτερη ευεργεσία που μπορεί να προσφέρει στον τόπο του ο άνθρωπος δεν είναι να κτίσει μέγαρα και πολυόροφες οικοδομές. Η μεγαλύτερη προσφορά είναι, όπως είπε, να πλουτίσει και να εξυψώσει το πνεύμα και τις ψυχές των συμπολιτών του. Ν’ ανακουφίσει τον πόνο τους και να μεριμνήσει για τη μόρφωση τους. Εξέφρασε ακόμη την ικανοποίηση του για την συνεργασία σε θεσμική βάση με την Θεατρική Σκηνή Παρέμβασης που ξεκίνησε με το Πετρίδειον Ίδρυμα και ευχήθηκε όπως η πρωτοβουλία αυτή αγκαλιαστεί από το θεατρόφιλο κοινό και όχι μόνο της επαρχίας μας για να αποτελέσει απαρχή για αναγέννηση του θεάτρου στην πόλη μας κάτι το οποίο έχει απόλυτη ανάγκη η τοπική κοινωνία.
Γραφείο Τύπου Πετριδείου Ιδρύματος