Συνεργασία Πετρίδειου Ιδρύματος με την Θεατρική Σκηνή Παρέμβασης
Την τελευταία παράσταση που έλαβε χώρα στις 7 Νοεμβρίου από την Θεατρική Σκηνή Παρέμβασης επιδότησε το Πετρίδειο Ίδρυμα μετά την μεταξύ τους συνεργασία , σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Πετρίδειου Ιδρύματος.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, στο πλαίσιο συνεργασίας της με τοπικούς φορείς της πόλης της Πάφου, η Θεατρική Σκηνή Παρέμβασης, ξεκίνησε συνεργασία σε θεσμική βάση με το Πετρίδειον Ίδρυμα, το οποίο θέλοντας να ενισχύσει την προσπάθεια αυτή, επιδότησε την τελευταία παράσταση. Πρόκειται για την τελευταία παράσταση, και τα εισιτήρια διατέθηκαν δωρεάν σε συμπολίτες μας, οι οποίοι δεν είχαν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις για διάφορους λόγους.
Επιλέγοντας η ομάδα να δουλέψει πάνω στη θεματική «μετανάστευση-προσφυγιά» έχει προγραμματίσει, προστίθεται στην ανακοίνωση, ως πρώτη παραγωγή το βραβευμένο με Α΄ βραβείο από την Ένωση Θεατρικών Συγγραφέων Κύπρου «Το Ρόδο της Δαμασκού» της Μαρίνας Αθανασίου-Τάκη.
Πρόκειται για το μονόλογο μιας μετανάστριας σε ένα προσφυγικό καταυλισμό. Η Wardah είναι δασκάλα πρόσφυγας από τη Συρία, θύμα του πολέμου. Μετά από μια άσχημη περιπέτεια στη θάλασσα, κατέληξε σε ένα προσφυγικό καταυλισμό ως αιτήτρια πολιτικού ασύλου. Η ιστορία της κινείται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, λογικής και φαντασίας. Μέσα από τον μονόλογό της πληροφορούμαστε για την όμορφη ζωή της στη Συρία πριν από τον εμφύλιο πόλεμο, αλλά και για τα βιώματά της κατά τη διάρκεια αυτού. Η ζωή της στην καινούργια πατρίδα είναι δύσκολη, αφού τυγχάνει ρατσιστικής συμπεριφοράς από τους ντόπιους. «Άνθρωπος από άνθρωπο διαφέρει» λέει η ηρωίδα. Τι είναι τελικά η ξενοφοβία; Τι σημαίνει να ζεις σε ξένο τόπο ως άλλη Μήδεια;
Η σκηνοθέτης Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη ανέφερε πως η Θεατρική Σκηνή Παρέμβασις ολοκλήρωσε με επιτυχία τη σειρά των παραστάσεών της στις 7 Νοεμβρίου. Ανέβασε “Το Ρόδο της Δαμασκού” ως sitespecifictheatre σε τρεις διαφορετικούς χώρους, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Πάφου (προσφυγική γειτονιά), παλαιό ΚΕΝ Γεροσκήπου (άμεσα σχετιζόμενο με τον πόλεμο) και Θεατράκι Σπηλιές Μούτταλος (προσφυγική συνοικία).Η ομάδα συνέχισε, θεωρεί επιτυχή την επιλογή των χώρων, οι οποίοι ενίσχυσαν το σκηνοθετικό όραμα, αφού κατάφεραν να εκμαιεύσουν μνήμες και συναισθήματα από το κοινό που παρακολούθησε την παράσταση, και να το μεταφέρει, έστω και για μία ώρα στον κόσμο των προσφύγων. Ευχαρίστησε επίσης θερμά το κοινό της Πάφου που τους εμπιστεύτηκε στο ξεκίνημά τους . Επεσήμανε ακόμη πως η παράσταση συνεχίζει την πορεία της σε παραστάσεις εκτός επαρχίας.
Η Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη αναφέρει πως το κοινό καλείται για μία ώρα και κάτι, όσο διαρκεί η παράσταση, να μπει στα παπούτσια του «Άλλου», του «Ξένου», δοκιμάζοντας τις αντοχές του και καλούμενο να απαντήσει σε πολλαπλά ερωτήματα.
Σχετικά με την ταυτότητα της παράστασης το κείμενο & σκηνοθεσία ανέλαβε η Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη, στην ερμηνεία η Ευανθία Πολυβίου, στην Δραματουργία Εφαρμοσμένου Θεάτρου (Applied Theatre) η Έλενα Πολυβίου, στην Σκηνογραφία η Παναγιώτα Μιχαήλ και στην Κινησιολογία η Μαρίνα Κλεάνθους.
Η Θεατρική ομάδα Παρέμβασης αποτελείται από πέντε ιδρυτικά μέλη. Ένα από αυτά είναι η Μαρίνα Κλεάνθους, χορογράφος, η οποία ανέφερε πως στο έργο λειτουργεί μέσω της κινησιολογίας σαν το σώμα της ηθοποιού. Προσπαθώ συνέχισε, «να δώσω τα συναισθήματα και ό,τι λέει το βγάζω μέσα από το σώμα μου μέσω μιας σκιάς, μέσω μιας φιγούρας».
Η Έλενα Πολυβίου, εμψυχώτρια εφαρμοσμένου δράματος, δήλωσε πως το εφαρμοσμένο δράμα είναι ένας κλάδος πολύ ευρύς ο οποίος χρησιμοποιεί τις θεατρικές τεχνικές ως εργαλεία σε διάφορα περιβάλλοντα, είτε ως κοινωνική παρέμβαση είτε ως εργαλείο εκπαίδευσης. Στη συγκεκριμένη παράσταση, συνέχισε, «θα χρησιμοποιήσουμε τις τεχνικές του εφαρμοσμένου δράματος με στόχο ο θεατής πριν να παρακολουθήσει την παράσταση να βιώσει ο ίδιος και να συμμετάσχει με τον δικό του τρόπο μέσα στην παράσταση που θα παρακολουθήσει στην πορεία» .
Εξάλλου, η Παναγιώτα Μιχαήλ υπεύθυνη για την εικόνα της παράστασης ανέφερε πως «στη συγκεκριμένη παράσταση δεν υπάρχει η σκηνογραφία που έχουμε συνηθίσει του ρεαλιστικού θεάτρου, αλλά θα εντάξουμε τον θεατή στο πνεύμα της παράστασης μέσα από πολλαπλά ερεθίσματα». Εξέφρασε επίσης τον ενθουσιασμό της για τη συγκεκριμένη θεατρική ομάδα που διακατέχεται από πολύ πειραματισμό και συνδέεται με διαφορετικές τέχνες.
Τέλος η Ευανθία Πολυβίου, ηθοποιός που υποδύεται το ρόλο της Γουάρντα στο έργο, δήλωσε πως είναι η πρώτη της επαγγελματική δουλειά στην Κύπρο μετά από 7 χρόνια που διέμενε στο Λονδίνο. Σε σχέση με το ρόλο της η κ. Πολυβίου τον χαρακτήρισε πολύ δύσκολο γιατί, όπως είπε, δεν έχει ζήσει ποτέ πόλεμο, και δεν έχει φτάσει ούτε στα μισά από αυτά που έζησε η ηρωίδα. Χαρακτήρισε πρόκληση τον ρόλο της αλλά και πολύ ενδιαφέρουσα την όλη διαδικασία.
Εξάλλου σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Πετριδείου Ιδρύματος Μιχάλης Μαραθεύτης εξέφρασε την ικανοποίηση του για την συνεργασία σε θεσμική βάση με την Θεατρική Σκηνή Παρέμβασης που ξεκίνησε με το Πετρίδειον Ίδρυμα και ευχήθηκε όπως η πρωτοβουλία αυτή αγκαλιαστεί από το θεατρόφιλο κοινό και όχι μόνο της επαρχίας μας για να αποτελέσει απαρχή για αναγέννηση του θεάτρου στην πόλη μας κάτι το οποίο έχει απόλυτη ανάγκη η τοπική κοινωνία.